فوتبال ایران

تاکتیک پرسپولیس مثل شمشیر دولبه است

پرسپولیس در هفته بیستم لیگ برتر مقابل هوادار تهران در استادیوم آزادی شکست خورد تا روند نزولی سرخپوشان در نیم فصل دوم ادامه داشته باشد. پرسپولیس که نیم فصل اول را با ۵ امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان به پایان رسانده بود، حالا ۳ امتیاز از این تیم عقب افتاده و استقلال را پشت سر خود می بینید. پرسپولیس مقابل فولاد و هوادار شکست خورد و مقابل آلومینیوم اراک متوقف شد تا شرایط این تیم در جدول رده بندی سخت شود. به نظر می رسد گل محمدی به بن بست تاکتیکی رسیده و تیمش مشکل گلزنی دارد. برای بررسی شرایط این تیم به سراغ حسن خانمحمدی پیشکسوت پرسپولیس رفتیم و با او درباره شرایط سرخپوشان گفتگو کردیم:

پرسپولیس مقابل هوادار شکست خورد تا شرایط این تیم سخت شود و سپاهان با ۳ امتیاز اختلاف صدرنشین است. بازی با هوادار را چطور دیدید؟

بازی بدی نبود. نیمه دوم از نظر تاکتیکی دو تیم خیلی خوب بودند. هوادار هافبک‌های پرسپولیس را از کار انداخت. تغییر تاکتیک پرسپولیس مثل شمشیر دولبه بود. سیستم ۱-۴-۲-۳ را ارائه دادند. این سیستم خیلی هجومی و خطرناک است. برای بازی‌کردن با این سیستم باید قبلا تجربه داشته باشید.

به نظر می رسد پرسپولیس در خط هافبک مشکل دارد. با اینکه بازیکنان زیادی از جمله سروش رفیعی، سعید صادقی خریداری شده و مهدی ترابی هم حضور دارد اما این بازیکنان در انتقال توپ به خط حمله مشکل دارند

پرسپولیس در خط هافبک مشکلی ندارد و بازیکنان تاثیرگذاری در خط هافبک پرسپولیس بازی می‌کنند. در این فصل هم خط هافبک و هم خط دفاع پرسپولیس بسیار خوب کار کردند و اجازه نمی‌داند حریف فرصتی ایجاد کند. از طرف دیگر پرسپولیس در خط دفاع بسیار منسجم است و با هماهنگی که میان مرتضی پورعلی‌گنجی و گولسیانی ایجاد شده، خط دفاع شاهد عملکرد خوبی از سوی پرسپولیس هستیم.

پس مشکل را در کجا می بینید؟

پرسپولیس در این فصل از نظر مهاجم دچار مشکل بود. در ابتدای فصل گل‌محمدی درخواست جذب یک مهاجم خارجی را داده بود و در نهایت بعد از سه هفته، لوکادیا جذب شد. این مهاجم هلندی با عملکرد خوبش نشان داد که بازیکن تاثیرگذاری است و یک کلاس جهانی از یک مهاجم را به نمایش گذاشت. با این حال لوکادیا پیش از دربی رفت در هفته دوازدهم ایران را ترک کرد و در ادامه قرارداد خود را فسخ کرد. فکر می‌کنم باشگاه نمی‌توانست جلوی رفتن لوکادیا را بگیرد. او قصد داشت از ایران برود و الان دیگر نمی‌شد کاری کرد و فقط باید باشگاه اقداماتی انجام دهد که از نظر حقوقی باشگاه متضرر نشود و بتواند حق و حقوق خود را بگیرد.

تاکتیک پرسپولیس مثل شمشیر دولبه است

پریرا جذب شد تا جانشین لوکادیا شود. او را چطور دیدید؟

او تازه به تیم پیوسته و چند دقیقه ای را در زمین بازی کرد. نمی شود او را آنالیز کرد و باید چند بازی بگذرد تا خودش را نشان دهد.

تنها ده هفته تا پایان لیگ مانده و تا پریرا بخواهد با بازیکنان هماهنگ شود، لیگ به پایان می رسد

بازگشت عیسی آل کثیر و شرایط خوب شیخ دیاباته خیلی به گلزنی تیم کمک می کند. در هفته های آینده شرایط خط حمله پرسپولیس بهتر هم خواهد شد و فکر می‌کنم رفته رفته خیلی بهتر هم عمل کنند.

مهدی عبدی که یک زمانی مهاجم اول پرسپولیس بود و حتی در دربی و فینال آسیا هم گلزنی کرده این روزها به نیمکت نشین اصلی تیم گل محمدی تبدیل شده است

مهدی عبدی در پرسپولیس شروع خوبی داشت و در دربی و لیگ قهرمانان آسیا عملکرد درخشید اما در این فصل آمادگی لازم را نداشت. عبدی باید قدر خودش را بداند و به شرایط ایده‌آل برسد. عبدی واقعا دچار افت شده و در بازی‌ها عملکرد خوبی ندارد. این افت به خاطر این است که سلسه مراتب رعایت نشده و این بازیکن جوان به یکباره وارد ترکیب اصلی تیم شده است. عبدی هم همینطور در شرایطی که پرسپولیس مهاجم نداشت به ترکیب تیم اضافه شد و خوب هم کار کرد اما الان افت کرده است.

تاکتیک پرسپولیس مثل شمشیر دولبه است

یحیی گل محمدی هم در دوران بازی و هم دوران مربیگری شخصیتی آرام داشت اما این روزها بسیار به شرایط داوری اعتراض می کند و به نظر می رسد این اتفاق روی بازیکنان هم تاثیرگذاشته است

یحیی مربی با دانشی است و در این چند سال عیار خودش را نشان داده است. نمی گویم اشتباهات داوری وجود ندارد اما باید بازیکنان پرسپولیس آنقدر خوب بازی کنند و گل بزنند که حتی داور هم حریف آنها نشود. به نظر من ذهنیت کادر فنی و بازیکنان خراب شده و تمرکزشان را از دست داده‌اند. پرسپولیسی‌ها باید به شرایط عادی برگردند. درست است داور اشتباه می‌کند و فدراسیون ممکن است تصمیماتی بگیرد اما پرسپولیسی‌ها باید با شرایط کنار بیایند و برای قهرمانی بجنگند. صحبت‌های گل‌محمدی در این چند هفته روی خودش و بازیکنان تاثیر گذاشته است. او باید در صحبت‌هایش پخته‌تر عمل کند چون چنین مسائل در فوتبال وجود دارد. نوع آن گفت‌وگویی که می‌خواهیم ارائه دهیم خیلی مهم است. بازیکنان نباید از نظر ذهنی خراب شوند و باید انگیزه بازی‌کردن داشته باشند. این مساله بسیار مهم است و باید با درایت افشین پیروانی، کریم باقری و گل‌محمدی نشستی برگزار کنند و این ذهینت را تغییر دهند.

به نظر شما پرسپولیس دوباره به صدر جدول برمی گردد؟

همه این‌ها به نوع نگرش مربیان و مدیریت باشگاه درباره تیم برمی‌گردد. اگر بتوانند از این ذهنیت خارج شوند، پرسپولیس شانس برگشتن را دارد. آنها باید ریشه‌یابی کنند و از این شرایط خارج شوند. پرسپولیس هنوز از قهرمانی دور نشده و دو رقیب جدی دارد. سه تیم شانس قهرمانی دارند و پرسپولیس می‌تواند به شرایط گذشته‌اش برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *