فوتبال ایران

تابستان دشوار استقلال در راه است

از چند روز قبل قضیه تمدید قرارداد ریکاردو ساپینتو جدی‌تر دنبال می‌شود و حجت‌الله کریمی با صراحت اعلام کرده که مذاکرات میان طرفین در حال پیگیری است. از طرفی سرمربی استقلال نیز گلایه دارد که چرا در روزهای پایانی فصل برای تمدید قرارداد سراغ او آمده‌اند؟!

اینکه می‌خواهند با مربی که نتوانست عنوان قهرمانی فصل قبل را تکرار کند و هنوز تکلیفش در جام حذفی نیز مشخص نیست، ادامه همکاری بدهند سیاستی است که صحت یا اشتباه آن حداکثر تا چند ماه آینده مشخص خواهد شد ولی الان نکته مهم اینجاست که اساساً با کدام پول می‌خواهند دست به چنین کاری بزنند و حتی اگر ساپینتو را نگه داشتند، بازیکنان مورد نظرش را چگونه می‌خرند؟

بدهی‌های کلان
استقلال اگر چه توانسته تکلیف خود با استراماچونی را یکسره کند اما همچنان بدهی‌های بسیار کلانی دارد. احمد موسوی چند روز قبل مدعی شد برخلاف ادعای کادر مدیریت باشگاه استقلال، او هنوز هیچ پولی دریافت نکرده و از استقلال طلب میلیاردی دارد.
تازه بازیکنان کنونی استقلال هم چیزی حدود شش ماه است که از باشگاه پول نگرفته‌اند و الان برخی از آنها حتی نصف قرارداد این فصل خود را نیز دریافت نکرده‌اند. بدیهی است این نفرات برای فصل آینده ابتدا تسویه حساب یا دریافت بخش اعظمی از مطالبات این فصل خود را طلب می‌کنند و مدیرعامل باشگاه استقلال بخوبی می‌داند کسی که در این تیم توپ زده باشد براحتی از تیم‌های متمول لیگ برتر پیشنهاد مطلوبی دریافت می‌کند و اگر دیر بجنبند، سرمایه‌های کنونی را از دست خواهند داد.

راهکار برای حفظ خارجی‌ها
حتی اگر همه بازیکنان کلیدی داخلی استقلال حفظ شوند باز هم برای نگه داشتن رافائل سیلوا و کوین یامگا به پول قابل ‌ملاحظه‌ای احتیاج است چون این دو بازیکن خارجی فقط برای کسب درآمد از کشور خود خارج شده‌اند و کاملاً طبیعی است دغدغه‌ها و ملاحظات فوتبالیست‌های ایرانی را نداشته باشند.
آنها حرفه‌ای هستند و اگر پیشنهاد بهتری دریافت کنند یا ببینند بدحسابی استقلال ادامه دارد حتماً این تیم را ترک خواهند کرد و شرایطشان به گونه‌ای است که در همین لیگ برتر خودمان حتماً چند مشتری پیدا می‌کنند.

جذب نفرات جدید
استقلال نیازمند تقویت است و خود سرمربی تیم هم بخوبی این نکته را می‌داند. ریکاردو ساپینتو در نیم‌فصل خیلی تلاش کرد تا دو بازیکن خارجی به خدمت بگیرد اما این اتفاق رخ نداد. قطعاً اگر این باشگاه بخواهد در تابستان مهره‌های تازه‌نفسی جذب کند باید پول داشته باشد و این مسأله‌ای است که کار را دشوار می‌کند.

تسویه حساب با خود سرمربی
از همه این موارد که بگذریم دستمزد خود ریکاردو هم فوق‌العاده مهم است. این مربی الان مدت‌هاست از استقلال پول نگرفته و قطعاً بدون تسویه حساب این فصل، برای فصل آینده روی نیمکت نخواهد نشست. ناگفته پیداست که او در لیگ بیست و سوم اگر سرمربی استقلال باشد حداقل ۷۰۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرد و تهیه کردن چنین مبلغی برای باشگاه استقلال با توجه به وضعیت قیمت ارز در کشور کار فوق‌العاده دشواری است.

معجزه‌ای در کار نیست
در چنین اوضاعی بهتر است استقلالی‌ها حواسشان را حسابی جمع کنند و مراقب وعده‌هایی که به سرمربی خودشان می‌دهند، باشند چون تجربه ثابت کرده برای تیم‌های بدهکار معجزه‌ای رخ نمی‌دهد و استقلال از درآمد فرابورس هم حداقل تا الان منفعتی کسب نکرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *