علم و فناوریلپ تاپ

بررسی لپ تاپ Asus VivoBook Flip 15 TP510UQ

نام Asus برگرفته از 4 حرف پایانی لغت Pegasus به معنای اسب بالدار در افسانه های یونانی است. دلیل انتخاب این بخش از کلمه، شروع آن با حرف A است تا به قاعده ی الفبا اولین اسم در هر لیستی به هر زبانی قرارگیرد. این برتری جویی ایسوس، نه فقط در کلمه، بلکه در محصولات این شرکت نیز تسری یافته است به طوری که کیفیت و شهرت آن در انواع صنایع مرتبط با کامپیوتر، زبان زد خاص و عام است. امشب یک لپتاپ هیبریدی به نام Asus VivoBook Flip TP510UQ برای بررسی در دست داریم که نمایشگر تاچ اسکرین آن با چرخش 360 درجه ای تبدیل به یک تبلت می شود.بدون اتلاف وقت، همراه ما باشید در این بررسی شبانه.

جعبه و اقلام همراه

 

لپ تاپ VivoBook Flip TP510UQ در یک کارتن نه چندان جذاب زرد رنگ اما باریک و کوچک بسته بندی شده است. اقلام داخل جعبه، شامل دفترچه های راهنما، یک مبدل USB به LAN، ماوس، آداپتور، و خودکار مخصوص تاچ اسکرین یا Stylus Pen می شود. البته ظاهرا یک کیف هم به همراه این لپ تاپ عرضه می شود که در دسترس ما قرار نگرفت.

 طول و عرض و ارتفاع این لپتاپ برابر 36.4 در 24.7 در 1.8 سانتی متر و وزن آن معادل 1.9 کیلوگرم است. با توجه به ارتفاع 1.8 سانتیمتری، می توان گفت با یکی از باریک ترین و ظریف ترین لپ تاپ های بازار سرو کار دارید. اگرچه رنگ بدنه نقره ای آن چنگی به دل نمی زند، اما برای یک لپ تاپ میان رده خوش استیل می نماید.

از جمله قطعات با کلاس این لپ تاپ، قلم تاچ اسکرین همراه آن است که از یک باطری سایز AAA تغذیه می شود. این قلم خوش ساخت به تنهایی 50 دلار قیمت دارد که ایسوس آن را به همراه لپ تاپ عرضه می کند.

مشخصات فیزیکی

لپ تاپ Asus VivoBook Flip TP510UQ محصول 2018 شرکت ایسوس است. لولاها و چفت و بست های نمایشگر و بدنه کاملا محکم و جون دار ساخته شده اند به طوری که می توان بدون هیچ نگرانی نسبت به دوام آنها با خیال راحت بارها نمایشگر را بچرخانید. ایسوس تا 20 هزار بار باز و بسته شدن بدون خرابی این لولا ها را تضمین می کند. در این بخش خروجی های هوا به صورت شبکه ای در پشت لپ تاپ نمایان است.

ایسوس ضمن قدرتمند سازی بدنه به وسیله فلز آلومینیوم و استفاده از لولاهای قدرتمند اما نرم، در عین استحکام، ظرافت خاصی را در طراحی این محصول به کار برده است.

اتصالات اطراف لپ تاپ، شامل، یک اسلات برای خواندن کارتهای حافظه SD، یک درگاه USB 2.0، دو پورتUSB 3.1 Gen.1، و یک درگاه USB 3.1 Gen.1 Type C به همراه جک هدفون/هدست و یک خروجی HDMI است. دکمه پاور این لپ تاپ به سان یک تلبت در گوشه سمت چپ قرار گرفته است. یک راکر تنظیم کننده حجم صدا نیز در کنار دکمه ی پاور نقش کم و زیاد کردن صدا را بر عهده دارد.

قدرت پردازش

در کانفیگی که ایسوس در اختیار ما قرار داده است از یک پردازنده 14 نانومتری Intel Core i5 8250U نسل هشتمی متعلق به خانواده Coffee Lake استفاده شده است. این پردازنده در کلاس ریزپردازنده های کم مصرف سری U اینتل طبقه بندی می شود که حداکثر سرعت فرکانس آن به 3.4 گیگاهرتز در حالت Boost می رسد. توجه داشته باشید، یک پردازنده Core i5 نسل هشتمی دارای چهار هسته و هشت رشته پردازشی است، و نسبت به نسل پیش از خود، یعنی پردازنده i5 7200U، بیش از 50 درصد قوی تر می باشد.

بواقع اینتل در نسل هشتم، نه تنها در بخش دسکتاپ، بلکه حتی در پردازنده SoC مثل 8250U نیز کولاکی از توانایی فوق العاده پردازشی به پا کرده است. در تصویر فوق، توانایی پردازش موازی این پردازنده را در تست Cinebench مشاهده می فرمایید. این پردازنده از 6 مگابایت کش Level 3 بهره می برد و مجهز به یک پردازشگر گرافیکی مجتمع به نام UHD 620 است که می تواند در هنگام استفاده اداری از لپ تاپ وارد عمل شده و وظایف گرافیکی را بر عهده گیرد. حداکثر توانایی پردازنده مجتمع UHD 620 مشابه عملکرد GeForce 920M است. این پردازنده تنها 15 وات مصرف دارد و از این لحاظ عملکرد کم مصرف و قابل قبولی را برای استفاده در یک لپ تاپ دارد.

در قسمت حافظه موقت، این لپ تاپ مجهز به یک ماژول 8 گیگابایتی DDR4 تک کاناله در فرکانس 2400MHz با تایمینگ CL17 است. متاسفانه در این بخش با کمبود رم مواجه هستیم و حتما پیشنهاد می شود در صورت خریداری این لپ تاپ، نسبت به خریداری یک ماژول 8 گیگاباتی رم مشابه دیگر اقدام کنید تا از لحاظ عملکرد، بتوانید از حداکثر توانایی پردازنده استفاده کنید. در بنچمارک AIDA64 میزان پهنای باند در دسترس و زمان تاخیر رم نمایان است. ترکیب یک رم Single با پردازنده، عملا بخش زیادی از قدرت پردازشی دستگاه را کم می کند، و برای پردازنده گلوگاه ایجاد می کند. البته شاید برای کاهش هزینه اولیه خریداری لپ تاپ، ایسوس به یک ماژول رم بسنده کرده است، ولی پیشنهاد ما به خریداران احتمالی، تهیه یک رم دیگر برای این دستگاه می باشد.

 تصویر فوق قدرت پردازشی این سیستم را در تست Geekbench نمایش می دهد.

گرافیک

این لپ تاپ به غیر از گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics 620، مجهز به کارت گرافیک مستقل nVIDIA GeForce 940MX می باشد. این کارت گرافیک رده متوسط با پشتیبانی از Direct X12 سطح FL 11_0 مجهز به 2 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 است که قدرت قابل قبولی را به این دستگاه می دهد. البته نباید انتظار اجرای بازی های روز را در آن داشته باشید.

امتیاز فوق از تست بازی Final Fantasy XIV در حالت تنظیمات Maximum و در دقت فول اچ دی حاصل شده است. این میزان امتیازکم است اما بر کسی پوشیده نیست این لپتاپ برای بازی ساخته نشده است.

درایو ذخیره سازی

در بخش درایو ذخیره سازی لپ تاپ، متاسفانه در این کانفیگ فقط با یک هارددیسک HGST HTS541010B7E610 ساخت هیتاچی، با حجم 1 ترابایت و سرعت 5400RPM مواجه هستیم. البته نگران نباشید، شما محدود به هارددیسک نیستید و این دستگاه مجهز به یک درگاه M.2 داخلی نیز هست که می تواند از درایوهای SSD M.2 مجهز به پروتکل SATA پشتیبانی کند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم حتما پس از تهیه این دستگاه برای آن یک عدد SSD از نوع M.2 پروتکل SATA تهیه بفرمایید. در غیر این صورت، به دلیل کندی عملکرد هارددیسک، این دستگاه بسیار کند عمل می کند. به صورت کلی، شما هرگز نمی توانید از توانایی واقعی یک لپ تاپ و یا یک کامپیوتر بدون استفاده از SSD بهره مند شوید. سرعت عملکرد یک کامپیوتر و یا لپ تاپ فاقد SSD محدود به سرعت هارددیسک است و از این جهت، همیشه گلوگاهی به نام هارددیسک جلوی توانایی واقعی مابقی قطعات سیستم را می گیرد. با توجه به فراگیری درایوهای SSD، حتما پیشنهاد می کنیم که این لپ تاپ را با اضافه کردن یک درایو SSD به آن ارتقا دهید.

با توجه به موارد فوق، حال به سراغ تست PCMARK 10 می رویم که شامل طیف متنوعی از تست های کاری روزمره به همراه تست های سنگین کاربردی رندرینگ است. این برنامه امتیازات مشخصی را به هر بخش از یک سیستم اعطا می کند. همانطور که در تصویر مشخص است، نتیجه تست Essentials، شامل تست سرعت اجرای برنامه ها، ویدیو کنفرانس، و گشت و گذار در اینترنت نتیجه متوسطی را رقم زده است. همچنین در بحث Productivity، شامل تست های اداری، از جمله صفحات محاسبانی، نوشتار و عملکرد Office نتیجه خیلی هم بد نیست. می توان گفت از نظر توانایی اداری امتیاز قابل قبولی این دستگاه کسب کرده است.

نمایشگر

نمایشگر پنل IPS لپ تاپ در یک قاب فوق باریک 8.1 میلیمتری قرار دارد. به لطف فن آوری نانو نسبت وسعت تصویر به لبه، 79.4 درصد است تا حداکثر نمای رو به روی کاربر را تصویر لپتاپ فراگیرد. از نظر ساختاری قاب را یک پوشش آلومینیومی فرا گرفته و بسیار محکم و استوار ساخته شده است. نمایشگر 15.6 اینچی این دستگاه مجهز به دقت فول اچ دی و نرخ به روز رسانی 60 هرتز می باشد. زاویه دید 178 درجه ای آن به کاربر کمک می کند تا بتواند تصاویر نمایش داده شده در آن را به اشخاص کنار دست خود به خوبی نشان دهد. به عنوان یک لپ تاپ، Glossy یا شفاف بودن این نمایشگر کمی ممکن است در فضاهای بسته و پر نور باعث انعکاس نور شود اما توجه داشته باشید، این یک تبلت نیز هست، و شفافیت اسکرین برای تبلت یک پیش نیاز است. این نمایشگر با قابلیت تاچ 10 انگشتی ساخت شرکت تایوانی AU Optronics است که می تواند بهترین و شفاف ترین تصاویر را برای کاربر نمایش دهد. این نمایشگار با پارت نامبر AU Optronics B156HAN02.1 از تشخیص فشار 1024 نقطه بهره می برد تا مناسب استفاده از Stylus Pen باشد.

کیبورد و تاچ پد

کیبورد جزیره ای VivoBook Flip 15 ساده اما کاربردی است. دکمه های بزرگ آن طوری طراحی شده است تا کاربر بتواند بدون خستگی ساعت ها با آن تایپ کند. میزان مسافت مورد نیاز برای عملکرد کلید ها 1.4 میلیمتر است و فرو رفتن کلیدها در هنگام تایپ همراه با حس فیدبک عملکرد آن است که می تواند بسیار به کاربر برای تایپ سریعتر کمک کند. کلید ها بسیار نرم و خوب طراحی شده است و به پرینت زبان فارسی مزین می باشند.

تاچ پد وسیع VivoBook Flip 15 با قابلیت تاچ چند نقطه ای در بخش مرکزی لپتاپ قرار گرفته است. سطح مسطح آن استفاده از آن را راحت کرده است. یک عدد سنسور تشخیص اثر انگشت نیز در سمت راست این تاچ پد قرار دارد.

اسپیکر ها و کارت صدا

اسپیکرهای استریو لپ تاپ در بخش زیرین آن قرار گرفته اند. صدای واضح اما بدون صدای بم زیاد برای ویدیو کنفرانس و یا گوش دادن به صدای فیلم مناسب است اما در صورتی که به موسیقی گوش می کنید، استفاده از یک هدفون با کیفیت و یا اسپیکر پرقدرت پیشنهاد می شود.

کارت شبکه

ارتباط Bluetooth v4.2 در کنار کارت شبکه Realtek 8822BE Wi-Fi مجموع ارتباطات بی سیم Asus VivoBook Flip 15 TP510UQ را تشکیل می دهند. این کارت شبکه قدرتمند دو بانده با استاندارد 802.11 AC به خوبی می تواند ارتباط قدرتمند وایرلس را برای این دستگاه به ارمغان آورد.

نتیجه گیری

لپ تاپ تاشو Asus VivoBook Flip 15 TP510UQ در بازارهای جهانی به قیمت حدودی 900 دلار به فروش می رسد. البته کانفیگ های مختلف از این لپتاپ در دنیا وجود دارد، مثلا برخی مدل ها مجهز به SSD و دو ماژول رم می باشند. در برخی مدل ها نیز از صفحه کلید مجهز به نور پس زمینه استفاده شده است. اما به صورت کلی، رنج 900 دلار را می توان برای آن در نظر گرفت. این لپ تاپ در بازار ایران هفته ی گذشته به قیمت حدودی 5.100.000 تومان به فروش می رسید. اما این هفته به لطف اقتصاد مشعشع و پویای کشور ایران، همین لپ تاپ به قیمت حدودی 5.800.000 تومان به فروش می رسد. به لطف عدم تخصیص ارز 4200 تومانی از طرف دولت تدبیر! و امید! برای واردات قطعات کامپیوتر، متاسفانه همه کالاهای مرتبط با کامپیوتر افزایش قیمت وحشتناکی را تجربه کردند. بنابراین با توجه به شرایط جدید بازار کامپیوتر در ایران، افزایش قیمت 700 هزار تومانی این لپ تاپ نیز ظرف یک هفته، تعجب آور نیست. واقعا در این شرایط، ارزیابی ارزش خرید یک قطعه وارداتی، کاری دشوار است. اما به هر حال، از آنجایی که همه ی قطعات افزایش قیمت را تجربه کرده اند، فاصله و رقابت، در سطحی بالاتر ادامه دارد. بررسی این لپ تاپ خوش ساخت از ایسوس، در کل لذت بخش بود. از دیدگاه انتقادی، این لپ تاپ، با یک ماژول رم، و یک عدد هارددیسک بشدت کند و به همان میزان نیازمند ارتقا است. یک عدد SSD با حجم 256 گیگابایت به همراه یک عدد ماژول رم 8 گیگ DDR4 را می توان به قیمت حدودی 1 میلیون تومان تهیه کرد که در این صورت قیمت تمام شده لپ تاپ نزدیک 7 میلیون تومان خواهد شد، اما ارزشش را دارد. اما نکات مثبتی که هزینه این ارتقا را برای این لپ تاپ توجیه می کند، شامل این موارد می شود: صفحه تاچ اسکرین فوق العاده با کیفیت، بدنه خوش ساخت و مستحکم آلومینیومی و استفاده از پردازنده پر قدرت خانواده Coffee Lake. ناگفته نماند یک عدد باطری 3 سلولی وظیفه تامین نیروی لپ تاپ را بر عهده دارد که می تواند استفاده اداری را تا 5 ساعت دوام آورد. امکان استفاده دوگانه به صورت لپ تاپ یا تبلت، مجهز بودن آن به ویندوز 10 اورجینال 64 بیتی، و گارانتی معتبر يکپارچه 2 ساله (سازگار، ويستا، آواژنگ)، از جمله موارد مهم و کاربردی است که هنگام خرید می تواند برای کاربر جذاب باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *