فوتبال ایران

با مورینیو هم از جام ملت‌ها حذف می‌شویم!

جلال چراغپور را می‌توان در زمره مردان خاص فوتبال ایران دانست؛ کسی که همواره اظهاراتش متفاوت بوده است. او حالا برای تیم امیر قلعه نویی یک نسخه ویژه دارد و به ضرس قاطع می‌گوید که تنها راه فرار از مخمصه رقبای تا بن دندان مسلح در آوردگاه جام ملت‌ها استفاده از همین فرمول است.

چراغپور گفت: برخی از رسانه‌ها از ترس اینکه نظری را مطرح کنند و اشتباه باشد آن را مطرح نمی‌کنند، اما بنده اینگونه نیستم. ما بیش از هشت سال و در سه دوره جام جهانی با کارلوس کی روش به دور بعد صعود نکردیم. دو سه دوره هم در جام ملت‎ها نتیجه نگرفتیم. یعنی هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه‌ای ناکام بودیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم کی روش خوب نبود. او جزء ده مربی مطرح دنیا در رده ملی است. در فواصلی نیز مربیان دیگر در راس فوتبال ملی ما قرار گرفتند؛ از برانکو و ویلموتس و چندین مربی داخلی، اما باز هم نتوانستیم موفق عمل کنیم؛ حداقل در بعد نتیجه گیری اینگونه نبوده است.

چراغ‌پور افزود: من فکر می‌کنم ساختار استراتژیک دفاعی تیم ملی ما دارای اشتباه است. همین نقطه ضعف، مسابقات را به قتلگاه مربیان مختلف تیم ملی مبدل ساخته است البته ممکن است نظر من درست نباشد و عده‌ای به آن حمله کنند.

او ادامه داد: در این سال‌ها آقای کی‌روش برای مرکز دفاع ۷ بازیکن را در اختیار داشت و حدود ۸ سال فکر کرد تا از ترکیب این‌ها دفاع ۴ نفره بسازد، ولی در نیامد که در نیامد. همه جوره گل خوردیم.

این کارشناس فوتبال در توضیح این نکته تصریح کرد: در آخرین جام جهانی، اوج صحنه‌ای که نشان می‌داد ما در ساختن آن ترکیب دفاعی موفق نبوده ایم، وقتی بود که بیرانوند و مجید حسینی با هم برخورد کردند و دماغ یک نفرشان شکست و بازی بعدی را از دست داد و .. دلیل همه این‌ها اشکالی است که در مرکز دفاع وسط مان داریم. ما حتی در بازی آخرمان با امیر قلعه نویی از کنیا هم از مرکز دفاع گل خوردیم. ما یک مربع اشکال، تشکیل شده از دو دفاع وسط و دو هافبک وسط داریم.

چراغپور در ادامه تحلیل خود از اوضاع و احوال تیم ملی افزود: الان من می‌بینم رسانه‌ها همه سوال می‌کنند گروه مان چگونه است می‌گویم با این ساختار دفاعی در اولین مواجهه با تیمی بزرگ حذف می‌شویم. جای قلعه نویی مورینیو هم باشد با این ساختار جواب نمی‌گیریم. علت چیست؟ در مرکز خط دفاع، دفاع وسط کف مان، همپوشانی نمی‌کند، یعنی دفاع وسط راست مان پشت دفاع وسط چپ را همپوشانی نمی‌کند و دفاع وسط چپ مان نیز پشت دفاع وسط راست را همپوشانی نمی‌کند. ضمنا هافبک وسط راست مان نمی‌رود پشت هافبک چپ را پوشش دهد و برعکس. همواره مرزی بین این خطوط خالی است. یک مربع وجود دارد اینجا و این همان مربع مرگ و پاشنه آشیل تیم ملی در تمام این سال‌ها بوده است.

این کارشناس فوتبال ادامه داد: چنین ضعفی به این دلیل خودش را مخفی می‌کند که ما با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی کردیم و در واقع این مد شد. ما بازیکن برای این سیستم داریم یا نه؟ کسی این را نپرسید. اگر آقای قلعه نویی و همکارانش این قضیه را باور نکنند و بگویند این‌ها حرف است و … ما در اولین مواجهه با یک تیم قدرتمند در جام ملت‌ها شکست خواهیم خورد. ما در آسیا آنالیز شده ایم و تمام رقبا این اشکال ما را می‌دانند.

این کارشناس در ادامه گفت: اگر بیاییم به جای آن سیستم ۱-۲-۳ -۴ را به کار ببریم و در واقع یک نفر را به آن هافبک جلوی خط دفاعی اضافه کنیم، می‌شود سیستم ایتالیا، کونته، گواردیولا و … الان ۸۵ درصد تیم‌های دنیا تا تحت فشار قرار می‌گیرند مرکزشان می‌شود سه دفاعه.

وی افزود: اگر ساختار و سیستم عوض شود و در معماری جدید تیم ملی این سیستم که آن را «پیرامید» می‌نامند، پیاده کنیم شانس موفقیت داریم. مربیان تیم ملی تا دیر نشده و وقت داریم باید برای استفاده از این سیستم بازیکن دعوت کنند. با سیستم قبلی کاری نمی‌توان کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *