روانشناسی

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟ رفتار با افراد بی ادب , جواب بی‌ادبی را با بی‌ادبی دادن، واکنش درست و مفیدی نیست‎ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با آدم‌های بی‌ادب برخورد داریم.
ممکن است این بی‌ادب‌ها کاملا غریبه باشند، مثلا کسی که پشت سر شما در صف سینما ایستاده و یا متصدی امور بانکی.

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟
شاید هم مجبور باشید به طور مرتب با یک فرد بی‌ادب برخورد داشته باشید. مثلا یک همکار یا کسی در اقوام.
در بسیاری از موارد، مورد بی‌ادبی و بی‌احترامی واقع شده باعث برانگیخته شدن خشم می‌شود. اما جواب بی‌ادبی را با بی‌ادبی دادن، واکنش درست و مفیدی نیست.
وقتی شما با کسی روبرو می‌شوید که مرتکب بی‌ادبی در مورد شما می‌شود. می‌توانید با واکنشی مودبانه، دفاعی و جسورانه برخورد کنید تا بتوانید تا جایی که امکان دارد، پیامدهای منفی این بی‌ادبی را به حداقل برسانید.

حد و حدود تعیین کنید

هر چند کنترل رفتار دیگران برای شما مقدور نیست ولی می‌توانید حد و حدودی تعیین کنید که مشخص باشد دیگران باید با شما چه رفتاری داشته باشند.
مثلا وقتی شما به عنوان فروشنده، مورد گله و شکایت مشتری قرار می‌گیرید . او سرتان فریاد می‌زند یا با بی‌ادبی خطاب‌تان می‌کند، شما باید گفتگو با او را همانجا تمام کنید.
تعیین حدود مشخص باعث می‌شود دیگران به شما احترام بگذارند. ضمنا این حد و مرزها دیگران را در شرایطی قرار می‌دهد که متوجه رفتار یا کلام بی‌ادبانه‌ی خود بشوند. شما به این طریق با مسئول قرار دادن فرد ِ بی‌ادب، تشویقش می‌کنید که رفتارش را تغییر دهد.

تعیین حدود مشخص باعث می‌شود دیگران به شما احترام بگذارند‎.

مشکل را پیدا کنید

رفتاری گستاخانه معمولا پوششی برای یک یا چند مشکل پنهان است. مثلا، اگر همسایه‌ی شما ناگهان رفتارش تغییر کرده و از ملاقات و تماس رودرو با شما اجتناب می‌کند، حتما دلیلی برای این کار وجود دارد.
به جای فرضیه پردازی و غرق شدن در این سوال‌ها که چرا چنین شده، دست به اقدام بزنید، کافیست از او بپرسید مشکل چیست.
مطمئن باشید با مکالمه‌ی مستقیم و ارتباط بدون واسطه، انگیزه‌ و دلیل بدرفتاری همسایه‌تان، برطرف خواهد شد.

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟

از درگیری پرهیز کنید

شاید وسوسه شوید جواب رفتار ناخوشایند و بی‌ادبی را با واکنشی مشابه بدهید. اما این گونه نمی‌توانید از تنش کم کنید، بلکه احتمالا بیشتر هم می‌شود.
جواب یک فرد بی‌ادب را دوستان بدهید، حتی می‌توانید لبخند بزنید. شاید با لبخند شما او وادار شود رفتارش را بررسی کند.
ضمنا جواب بی‌ادبی را با مهربانی و ملاطفت دادن، قدرت شما را نشان می‌دهد. پس به جای شریک شدن در یک رفتار بد، با مهر و ادب، خاتمه‌اش دهید.

به خودتان نگیرید

این احتمال وجود دارد که دلیل رفتار ناپسند افراد با شما، هیچ ارتباطی با شخص شما نداشته باشد. رفتارهای ناخوشایند معمولا ریشه در یک درد یا ناراحتی دارند.
ممکن است کسی تحت استرس‌ و فشارهای زیاد زندگی و عدم توانایی‌اش در کنترل موثر امور، دست به رفتارهای ناپسند بزند یا کلامش با تلخی و بی‌ادبی همراه شود.
هر چند دلایل پنهان بی‌ادبی، توجیه کننده‌ نیستند اما می‌توانند روی نگاه و واکنش شما اثر بگذارند. درست است که مورد بی‌ادبی واقع شدن به هر صورت نامطلوب است. اما قبل از اینکه نگران شوید چه کاری ممکن است کرده باشید که چنین واکنشی در بر داشته یا اینکه دفاع عجولانه و تهاجمی از خود بکنید، زمینه و شرایط را بررسی کنید.

رازهایی برای زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *