فوتبال ایران

این میز به هیچ‌کس وفا نمی‌کند!

ثبات؛ این کلمه شاید به تنهایی نتواند موفقیت شما را تضمین کند، اما اگر در دنیای فوتبال همه چیز داشته باشید و ثبات نداشته باشید قطعاً به موفقیت نخواهید رسید. این اصل در فوتبال جهان و در سال‌های اخیر در فوتبال ایران هم ثابت شده است. مدیریت با ثبات پرسپولیس یکی از عوامل موفقیت این تیم در پنج قهرمانی متوالی 10 سال اخیر آنها بوده است و حتی در فوتبال دنیا نیز شاهد این اتفاق هستیم که تیم‌های با ثبات چه از نظر ترکیب و چه از نظر مدیریت موفقیت‌های بیشتری نسبت به سایر تیم‌ها دارند.

کجای دنیا اینچنین است؟
از آنجایی که جمله‌ «هیچ جای دنیا مثل ایران نیست» هنوز هم در فوتبال ایران صدق می‌کند. در زمینه ثبات نیز داستان‌های عجیب و غریبی را در باشگاه‌های ایران شاهد هستیم. لیگ بیست و دوم با فینال جام حذفی روز چهارشنبه بین استقلال و پرسپولیس به شکل رسمی به پایان خواهد رسید، اما هنوز قبل از اینکه پرونده این لیگ بسته شود زمزمه‌های تغییرات در باشگاه‌ها به گوش می‌رسد. شاید در همه جای دنیا تغییر مربی و بازیکن در پایان فصل امری عادی به حساب بیاید اما تغییر مدیریت آن هم هر سال واقعاً نه! درست است که اکثر باشگاه‌های ایران دولتی به حساب می‌آیند اما تجربه نشان داده اگر در همین باشگاه‌های دولتی نیز مدیریت ثبات داشته باشد تیم شرایط بسیار بهتری نسبت به تیم‌های پر رفت و آمد خواهد داشت.

خانه‌تکانی شروع شد
پس از مشخص شدن تکلیف قهرمان لیگ، شایعات در مورد خانه‌تکانی در اتاق مدیریت باشگاه‌ها به گوش رسید.
گزارش‌هایی که تا این لحظه در مورد تیم‌های سرخابی به گوش می‌رسد این است که حجت کریمی که مشخص نشد بر چه اساس و منطقی سرپرست موقت استقلال شد قرار است پایان فصل این تیم را ترک کند و از طرف دیگر رضا درویش که بارها در طول فصل شایعات جدایی او از تیم به گوش رسیده، قهرمانی نیز تضمینی برای ماندنش نخواهد شد و شاید بزودی این باشگاه را ترک کند. برکناری احتمالی رضا درویش بعد از قهرمانی پرسپولیس و ثبات قابل قبولی که در تیم به وجود آمده این سؤال را به وجود می‌آورد که واقعاً بر چه اساسی مدیران تیم‌ها برکنار می‌شوند یا روی کار می‌آیند؟! از استقلال و پرسپولیس که فاصله بگیریم تیم‌های شهرستانی نیز در این زمینه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. محمدرضا ساکت پس از دو فصل ناکامی با وجود هزینه‌های میلیاردی نیز شایعاتی را به وجود آورده که شاید برای فصل آینده او را در سمت مدیرعاملی زردپوشان اصفهانی نبینیم. به شمال غرب کشور که برویم تیم تراکتور را داریم که تاریخ نشان داده هیچ‌وقت مدیران آن ضمانتی برای ماندن روی صندلی ریاست نداشته‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود مدیریت تیم‌هایی مثل گل‌گهر و مس رفسنجان ممکن است با تغییر وزیر صمت از کار برکنار شوند و مدیران با نظر وزیر جدید روی کار بیایند. قبل از همه این شایعات البته صنعت نفت چراغ اول را روشن کرده و بعد از ماندن در لیگ بدون مدیر شده است. کنار کشیدن سعید دقیقی از هدایت شمس آذر قزوین و تهدید پورموسوی به کناره‌گیری نیز نشان دهنده این است که تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ برتر نیز حال و روز خوشی در زمینه مدیریت ندارند.
بدون تردید یکی از عواملی که باعث جذابیت فوتبال می‌شود و با روشی که تیم‌های ایرانی در پیش گرفته‌اند نباید انتظار داشت که هواداران تیم‌های داخلی به این زودی‌ها لذت داشتن یک مدیریت با ثبات را بچشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *