فوتبال ایران

افشای یک فاجعه‌ بزرگ از تیم ملی در قطر

افشای یک فاجعه‌ بزرگ از تیم ملی در قطر

تیم ملی فوتبال ایران با سرمربیگری دراگان اسکوچیچ سهمیه حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را کسب کرد اما این مربی کُروات شانس نشستن روی نیمکت ایران در جام جهانی را از دست داد چرا که فدراسیون فوتبال با انتخاب کارلوس کی روش سه ماه مانده تا شروع جام جهانی، این مربی پرتغالی را به قطر فرستاد.

هرچند کی روش در جام جهانی با قبول دو باخت برابر انگلیس و آمریکا و کسب یک برد برابر ولز نتوانست به مرحله حذفی صعود کند اما انتقاد از اسکوچیچ و کادر فنی سابق تیم ملی در جریان است.

بعد از آنکه مهدی محمدنبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال و سرپرست تیم ملی، صبح امروز در مصاحبه‌ای دو دستگی و اختلاف در تیم ملی در زمان اسکوچیچ را تایید کرد و از آن به عنوان یکی از چالش‌های جدید فدراسیونِ مهدی تاج نام برد، مارکار آقاجانیان دستیار کارلوس کی روش هم در مصاحبه‌ای بعضی از اظهارات و تصمیمات اسکوچیچ را زیر سئوال برد.

مهمترین بخش اظهارات آقاجانیان درباره سرمربی سابق تیم ملی به عدم توجه او به سیستم ارزیابی دیجیتالی بازیکنان (GPS) بر می‌گردد؛ جایی که او از بروز یک فاجعه در سال‌های اخیر در تیم ملی خبر می‌دهد.

آقاجانیان که میهمان برنامه «ورزش و مردم» بود، گفت: در این چند سال (بعد از جدایی کی روش از تیم ملی در سال ۲۰۱۹) هیچ کاری در تیم ملی انجام نشده است. کی روش اولین نفری بود که GPS را به فوتبال ایران آورد. این دستگاه‌ها بعد از جدایی کی روش داخل انبار افتاده بود و استفاده نشده بود. باتری این دستگاه‌ها فاسد شده بود و دوباره اینها را خریداری کردند.

وی افزود: چطور می‌توانید آمار بازیکن را در تمرین و مسابقه بدون GPS داشته باشید؟ یادم است در اردوی ایران در قطر و بازی دوستانه با الجزایر (در زمان سرمربیگری اسکوچیچ) یک مربی ایرانی شاغل در قطر گفته بود “تعجب می‌کنم در این عصر تیم ملی ایران از GPS استفاده نمی‌کند”. چطور چنین چیزی می‌شود؟

مربی تیم ملی ایران خاطرنشان کرد: ما هر روز از طریق این دستگاه‌ها آمار تمرین را در می‌آوریم. نمی‌توان با نگاه کردن متوجه میزان فعالیت بازیکن و کنترل تمرین شد. باید تمرین بعد از مدتی تعطیل بشود. کتاب نیست که شما بگویید امروز دو ساعت تمرین کنیم. یک جایی نیاز است با توجه به انرژی و دوندگی صرف شده بازیکن، تمرین را قطع کنند. تعجب می‌کنم. برای ما عجیب بود که این دستگاه‌ها استفاده نشده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ و کادر فنی او توضیحی در این خصوص ارائه نکرده بودند. مشخص نیست اسکوچیچ اعتقادی به استفاده از GPS نداشته و یا این دستگاه‌ها در آن زمان هم خراب بوده است.

به هر حال میزان ضرر مادی فدراسیون فوتبال بابت از کار افتادن و فاسد شدن دستگاه‌ها که با GPSهای جدید جایگزین شده است یک بخش از ماجرا است؛ بخش دیگر به این موضوع بر می‌گردد که اسکوچیچ و مربیان سابق تیم ملی چطور فعالیت بازیکنان را آنالیز می‌کردند و کنترل عملکرد بازیکنان در جریان تمرینات و مسابقات به چه شکل صورت می گرفته است؟

منبع :خبرانلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *