ارز دیجیتال

اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟ ، در این مقاله قرار است در خصوص اصطلاحات ارز دیجیتال صحبت کنیم. با بیت کوین و خالق آن ساتوشی ناکاموتو آشنا می شویم. تفاوت کوین و توکن و همچنین مفاهیم پایه ای از بلاکچین را بهتر درک خواهیم کرد. همچنین با مفاهیمی همچون کیف پول و استخراج ارز دیجیتال آشنا خواهیم شد. در پایان این مقاله کتابی برای یادگیری اصطلاحات بیشتر به شما عزیزان معرفی شده است،تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چه اشتباهاتی اکثرا در خرید و فروش ارز دیجیتال میکنیم؟

اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

در نهایت نکته مهم و حائز اهمیت این است که به خاطر داشته باشیم این تنها شروع کار است و هنوز مطالب بسیار زیادی برای یادگیری در حوزه رمزارز باقی مانده است، در ادامه به معرفی دیگر اصطلاحات کریپتوکارنسی خواهیم پرداخت.

اولین اصطلاحی که با آن شروع میکنیم Cryptocurrency یا همان ارز دیجیتال است. کریپتوکارنسی یک پول اینترنتی است که با استفاده از رمزنگاری امنیتش تامین شده است. کریپتوکارنسی در واقع از دو کلمه‌ی کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنای ارز یا پول دیجیتال می‌باشد و اولین و معروفترین کریپتوکارنسی، بیت کوین می‌باشد. کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) که به آن رمز ارز و ارز رمزنگاری شده هم گفته می‌شود، پول دیجیتالی است که در واحد داده (به نام توکن یا کوین) وجود دارد که شخص می‌تواند آن را در کیف پول دیجیتال آنلاین یا سخت افزاری ذخیره کند. ایده پشت کریپتوکارنسی این است که وسیله‌ای برای مبادله ارزی با عرضه محدود، مستقل از یک مرجع مرکزی، مانند بانک یا دولت فراهم کند. کریپتوکارنسی به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود؛ بنابراین، هیچ سکه یا اسکناس فیزیکی وجود ندارد و هیچ نهاد شخص ثالثی در ایجاد یا انتقال آن دخیل نیست. کریپتوکارنسی توسط دولت‌های ملی تنظیم نمی‌شود، لذا به عنوان ارزهای جایگزین در نظر گرفته می‌شود. آن‌ها واسطه‌های مبادله مالی هستند که خارج از مرزهای سیاست پولی دولت وجود دارند. بیت کوین برجسته‌ترین نوع کریپتوکارنسی است و از همان اوایل که وارد بازار شد به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، صدها کریپتوکارنسی وجود دارد و هر ماه تعداد بیشتری از آن‌ها به بازار می‌آید. کریپتوکارنسی برای امنیت واحدهای مبادله خود از پروتکل‌های کریپتوکارنسی یا سیستم‌های کد بسیار پیچیده‌ای که انتقال داده‌های حساس را رمزگذاری می‌کنند، استفاده می‌کند. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

”ممکن است این سوال برای خیلی از افراد ایجاد شود که رمز ارز با ارز دیجیتال چه فرقی دارد؟ به زبان ساده رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است. در حقیقت، ارز دیجیتال مجموعه‌ای است که شامل انواع ارز مثل ارز مجازی، ارزهای دیجیتال ملی و رمز ارز می‌شود. بنابراین می‌توان گفت هر رمز ارز قطعا یک ارز دیجیتال است، اما هر ارز دیجیتال لزوما یک رمز ارز نیست.″

بلاک چین (Blockchain) چیست ؟

یک زنجیره بلوکی اطلاعات را به صورت گروهی، جمع‌آوری می‌کند که به آن Blocks یا بلوک‌ها گفته می‌شود که مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود جای داده است. این بلوک‌ها ظرفیت محدودی دارند و مقدار معینی اطلاعات را می‌توانند ذخیره کنند. هنگامی که ظرفیت یک بلوک تکمیل شد و آن بلوک پر شد، به بلوک پر شده قبلی اضافه و متصل می‌شود و به این شکل زنجیره‌ای از بلوک‌های حاوی اطلاعات در می‌آید که به آن Blockchain یا زنجیره بلوکی می‌گویند.

دیفای (Defi) چیست ؟

دیفای یک سیستم مالی غیرمتمرکز کاملاً جدید در بستر بلاکچین است که به نوعی قابلیت انجام کار بانک ها ، صرافی های ارز دیجیتال و نهادهای سرمایه گذاری را دارد و بسیار مقرون به صرفه‌تر از آنها عمل می‌کند.

از جمله معروف‌ترین پلتفرم ها و پروتکل های تحت دیفای می‌توان به یونی سواپ (Uniswap)، صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز، یرن فایننس و آوه (Aave)و بزرگترین پلتفرم وام دهی دیفای اتریوم اشاره کرد.

بعد از آشنایی با با واژه رمز ارز و بلاک چین اکنون نوبت این است که با انواع رمز ارز ها آشنا بشویم که عبارتند از :

کوین (coin):  برای درک بهتر این واژه اول با تاریخچه آن شروع میکنیم . در سال ۱۹۸۳، دیوید چام یک نوع پول دیجیتال مبتنی‌بر رمزنگاری اختراع کرد که ای‌کش (Electronic Cash) نام داشت. دیوید چام بعدتر و در سال ۱۹۹۵ یک پول دیجیتال دیگر به نام دیجی‌کش (Digi Cash) ابداع کرد که روش رمزنگاری آن به گونه‌ای بود که نه بانک، نه دولت و نه هیچ شخص ثالثی قادر به ردگیری تراکنش‌های مالی آن نبودند.  کوین ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :

1- متمرکز

2- غیر متمرکز

یکی از مهم‌ترین عوامل در شناسایی یک کوین که آن را کاملا متمایز می‌کند، داشتن بلاکچین اختصاصی است. هر COIN در بازار ارزهای دیجیتال برای این‌که کارایی داشته باشد، باید از یک الگوریتم شبکه‌ای پیروی کند که بلاکچین نامیده می‌شود. اگر کوینی دارای بلاکچین اختصاصی نباشد، نمی‌توان آن را در دسته کوین‌ها قرار داد. از معروف‌ترین کوین‌ها می‌توان به بیت کوین، اتریوم و لایت کوین اشاره کرد. دقت داشته باشید که اکثرا کوین با توکن اشتباه گرفته میشود.

تعریف مختصر توکن : توکن ها بر روی یک شبکه بلاک چین که از قبل وجود دارد، ایجاد می‌شوند. در واقع به لطف قراردادهای هوشمند، بسیاری از توکن ها بر روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند. توکن هایی که بر روی این پلتفرم ایجاد می‌شوند به توکن ERC۲۰ مشهور هستند. با این حال، نئو، Waves و Lisk نیز همانند اتریوم، قابلیت میزبانی توکن‌ها را دارند. برای مثال توکن هایی که بر روی پلتفرم نئو ایجاد می‌شوند به توکن های NEP-۵ مشهور می‌باشند.

آلت کوین (Altcoin) : به تمام ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین عرضه شدند آلت کوین یا کوین جایگزین گفته می‌شود. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

shitcoin به کدام ارز ها گفته میشود ؟

اصطلاح shitcoin به ارز رمزنگاری شده با ارزش کم یا ارز دیجیتالی گفته می‌شود که هیچ هدف فوری و قابل تشخیصی ندارد. این کلمه اصطلاحی انزجاری است که غالباً برای توصیف آلت کوین یا ارزهای رمزپایه ای استفاده می‌شود که پس از محبوبیت بیت کوین تولید شده‌اند.

ارزش کم شده یک شیت کوین غالباً به دلیل عدم موفقیت سرمایه‌گذار است، زیرا با حسن نیت ایجاد نشده‌است یا قیمت آن بر اساس حدس و گمان بوده‌است. به همین ترتیب این ارزها به عنوان سرمایه‌گذاری بد در نظر گرفته می‌شود.

وایت پیپر ( White Paper) : وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال سندی (معمولاً یک فایل PDF) است که توضیحی جامع از یک پروژه غیرمتمرکز (ارز دیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک چین) در آن ارائه شده است. در حقیقت وایت پیپر یک معرفی‌نامه از پروژه است که به خواننده توضیح می‌دهد یک پروژه قرار است چه مشکلی را حل کند. وایت پیپر در هر حوزه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست.

در ادامه به معرفی بیت کوین و آشنایی با آن میپردازیم :

بیت‌کوین (به انگلیسی: Bitcoin) () یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بدون بانک مرکزی یا مدیریت واحد است که می‌تواند بدون نیاز به واسطه، از کاربر به کاربر دیگر از طریق شبکه بیت‌کوین همتا به همتا ارسال شود. تراکنش‌ها توسط یک شبکه به صورت رمزنگاری‌شده تأیید می‌شود و در یک دفتر کل توزیع‌شده عمومی به نام بلاک‌چین ثبت و ضبط می‌شوند.این رمزارز در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو اختراع شد.استفاده از این ارز در سال ۲۰۰۹ پس از انتشار نرم‌افزار متن‌باز آن آغاز شد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakomoto) کیست: شخص (یا اشخاصی) است که در سال 2008، در مقاله خود (با عنوان “بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا”)، بیت کوین را معرفی کرد. در پروفایل P2P، ساتوشی ناکاموتو یک مرد 43 ساله معرفی شده است که در ژاپن زندگی می­‌کند.

استفاده از انگلیسی روان و بی نقص در مقالات، پیام‌­ها و کدهای اصلی نرم‌­افزار بیت کوین و گاهاً استفاده از کلمات بریتانیایی در مطالب انتشار یافته، باعث شده است که بسیاری از افراد به این باور برسند که ساتوشی ناکاموتو اهل کشور انگلیس است و هویت ژاپنی ندارد.

همچنین با بررسی وضعیت زمانی انتشار مقالات و پیام­‌ها توسط ساتوشی، مشخص شده است که ساعت انتشار مطالب با ساعت کشور انگلستان هماهنگی دارد.ساتوشی ناکاموتو هرگز اطلاعات شخصی­‌اش را فاش نکرد و حتی اجازه نداده است که سرنخ احتمالی دربارۀ هویتش وجود داشته باشد. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

ساتوشی (Satoshis) چیست ؟

کوچکترین واحد قابل مبادله بیت کوین ساتوشی نامدارد. هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی معادل یک بیت کوین ارزش دارد.

بازار خرسی (Bear market) چیست ؟

این اصطلاح از اشخاص فعال در وال استریت گرفته شده است. از واژه خرس در حوزه اقتصاد برای بیان موارد نزولی و کاهشی یک دارایی استفاده می‌شود. مثلا بازار خرسی به معنای بازار نزولی و رو به پایین است.

بازار گاوی (Bull market) چیست؟

این اصطلاح نیز از اشخاص فعال در وال استریت گرفته شده است. از واژه گاو در حوزه اقتصاد برای بیان موارد صعودی و افزایشی یک دارایی استفاده می‌شود. مثلا بازار گاوی به معنای بازار صعودی و رو به بالا است.

پامپ و دامپ (Pump & Dump) چیست ؟

پامپ (Pump) معمولا زمانی رخ می‌دهد که افرادی با دارایی‌های کلان (نهنگ) شروع به خرید می‌کنند؛ خرید ارز دیجیتال یا یک کالای هدف دیگر که در کف قیمتی خود قرار گرفته است. این افراد می‌توانند در برگیرنده افراد قدرتمند، بانک‌ها و شرکت‌ها باشند؛ افرادی که با عنوان نهنگ‌های بازار شناخته می‌شوند.( تعریف نهنگ در ادامه مطلب امده است)

این گروه‌ها پس از آن که حجم بسیار بالایی از سرمایه خود را وارد معامله کردند، شروع به تبلیغات گسترده و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی همان سهام می‌کنند. مثلا یک گروه قدرتمند، اقدام به خرید حجم بالایی از یک کوین می‌کند؛ سپس با استفاده از فضای مجازی و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، مردم را به خرید همان کوین ترغیب و تشویق می‌کند. این تبلیغات معمولا فریبکارانه و دروغین می‌باشند و هیچ منبع علمی موثقی ندارند.با چنین تبلیغاتی است که مردم کم کم فریب خورده، شروع به خرید می‌کنند و حتی این کار را به دیگران هم توصیه می‌کنند. در نتیجه بر اثر افزایش تقاضا، قیمت محصول یا ارز مورد نظر به شدت و به صورت حبابی رشد می‌کند. به این پروسه پامپ (Pump) گفته می‌شود. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

دامپ (Dump)

وقتی که افراد سودجو و کلاهبردار به سود مورد نظر و هدف خود رسیدند، شروع به فروش ناگهانی سهام خود خواهند کرد. در این زمان افراد خبره و حرفه‌ای بازار نیز که پامپ را تشخیص داده بودند با مشاهده افزایش عرضه، سریع سود خود را سیو کرده و قبل از ریزش شدید از بازار خارج می‌شوند.

حال افراد عادی و فریب خورده‌ای که وارد بازار شده‌اند، وقتی حجم فروش و کاهش قیمت به این سنگینی را مشاهده می‍‌کنند، از ترس نابودی کامل سرمایه‌شان شروع به فروش در قیمت کمتر از خرید خود می‌کنند. به این صورت کل بازار دچار ریزش و سقوطی بسیار شارپی شده و افراد زیادی با ضررهایی بسیار سنگین مواجه خواهند شد.

به این پروسه دامپ (Dump) گفته می‌شود.

نهنگ (whale) به چه کسانی گفته میشود:

نهنگ‌ها بزرگ‌ترین موجودات در اقیانوس‌ها هستند و در حوزه ارزهای رمزنگاری نیز تفاوتی ندارد. این برچسب برای اشخاص یا نهادهایی اعمال می‌شود که بیشترین مقدار ارز رمزنگاری شده را نگه‌داشته یا از آن استفاده می‌کنند به گونه‌ای که با مقدار قابل توجهی از ارز رمزنگاری که در دست دارند می‌توانند بازار را دست‌کاری کنند.

یک نهنگ بیت‌کوین معمولاً به یک آدرس کیف پول منفرد با بیش از ۱۰۰۰ BTC اشاره دارد. با این حال، افرادی که مقادیر زیادی ارز رمزنگاری شده دیگر دارند را می‌توان با اصطلاح عمومی‌تر “نهنگ رمزنگاری” نامید.

کیف پول (Wallet) چیست ؟

کیف پول ارز دیجیتالی ( wallet ) مانند کیف پول های موجود در دنیای واقعی عمل کرده و وظیفه نگهداری ارز های دیجیتالی را بر عهده دارد. این کیف پول ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع نیاز و نحوه استفاده ما می توان هر یک از آن ها را انتخاب کنیم.

کیف پول های دیجیتالی ( wallet ) طراحی شده اند که شبیه یک پایگاه داده عمل کرده و اطلاعات رمزی انواع ارز های دیجیتالی ما را در خود نگهداری می کنند، با استفاده از این کیف پول های دیجیتالی که اصطلاحاً والت نامیده می شوند می توانیم از اطلاعات ارز های خود نگهداری کنیم. هر کیف پول ارز دیجیتالی از دو کد خصوصی و عمومی تشکیل شده که با استفاده از این کد ها توانایی دسترسی به رمز ها و یا انتقال وجه به انواع والت wallet های موجود در شبکه دیجیتالی برای ما فراهم می شود.

کلمات بازیابی (Recovery phrase):

کلمات تصادفی ۱۲، ۱۸و یا ۲۴ کلمه ای که در زمان گرفتن بک آپ به شما داده می شود. با این کلمات خواهید توانست که در کیف پول دیگری، کیف پول خود را بازیابی کنید.

انواع کیف پول ها به ترتیب زیر میباشند:

  • کیف پول سخت افزاری – به صورت کلیدهای خصوصی آفلاین بوده و بیشترین میزان امنیت را دارا است.
  • کیف پول تحت وب – فقط با ثبت نام در یکی از وبسایت‌های ارائه دهنده این سرویس قابل استفاده است و کمترین میزان امنیت را دارا است.
  • کیف پول دسکتاپ – یک کیف پول نرم افزاری است که روی لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی نصب می‌شود.
  • کیف پول موبایل – یک کیف پول نرم افزاری است که روی سیستم عامل گوشی‌های هوشمند، همچون اندروید و iOS، قابل نصب است. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

استخراج ارز دیجیتال (Mining) چیست ؟

به فرایند تولید ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین و همچنین تایید تراکنش‌های کاربران آن استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. در واقع کارمزد تراکنش‌ها به استخراج کننده تعلق می‌گیرد و  الویت انجام آنها بر اساس میزان کارمزد تعیین شده خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که استخراج ارز دیجیتال تنها در بلاکچین هایی امکان پذیر است که از مکانیزم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند.استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال با CPU، کارت گرافیک یا ای‌دیسک انجام می‌شود.

یکی دیگر از اصطلاح های رایج در استخراج ارز دیجیتال (Hash) هش است.

هش یکی از اصطلاحات کریپتوکارنسی و به طور عام بخش امنیت داده‌ها است. با گذر زمان هش به بخشی جدایی ناپذیر از فضای سایبری تبدیل شده است. هش عبارت است از الگوریتمی که با اجرای آن اطلاعات ورودی با اجرای رمزگذاری به عباراتی غیرقابل تغییر و طولانی تغییر شکل می‌دهند.

هش در واقع یک عملیات یک سویه ریاضی است که روی متن‌های ساده انجام می‌شود و خروجی آن مجموعه‌ای از کاراکترها و حروف تصادفی است که در اصطلاح دایجست (Digest) نامیده می‌شود.

اصطلاحات پر کاربرد ارز های دیجیتال

معنی ترید (trade) چیست :

معامله یا ترید (trade) ارز دیجیتال به معنای خرید و فروش رمزارز در بازارهای ارز دیجیتال است. ترید به دو صورت کوتاه مدت (اسکالپینگ یا همان نوسان گیری) و بلند مدت (سرمایه گذاری) انجام می‌گیرد.

اسکالپینگ به نوعی از معاملات در طی روز گفته می شود که هدف معامله گر بدست آوردن سودی حتی جزیی در حد چند دهم درصد است. بیشتر هدف یک اسکالپر (معامله گری که به روش اسکالپینگ معامله می کند) کسب سودهای کوچک در بازار،ضمن رعایت نسبت سود به زیان است.

اکنون که با واژه ترید آشنا شدیم بهتر است با واژه تریدر(trader) نیز آشنا بشویم. معامله گر یا تریدر فردی است که در بازار ارز دیجیتال برای خود یا به نمایندگی شخص یا شرکتی دیگر اقدام به خرید و فروش رمزارز می‌نماید. تریدرها برای تحلیل قیمت از دو روش تحلیل بنیادی (Fundamental) و تحلیل تکنیکال (Technical) استفاده می‌کنند. توضیحات هر دو تحلیل در ادامه آمده است.

تحلیل تکنیکال: یا تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است.

تحلیل تکنیکال در بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارز و فارکس و نیز بازارهای بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.استفاده از تحلیل تکنیکال برای بررسی یک بازار، به این معناست که به جای توجه به خود کالا و خدماتی که در آن بازار معامله می‌شود، فقط به رفتارهای بازار توجه کنیم.

تحلیل فاندمنتال چیست:  در همه بازارهای مالی، چه بازارهای سنتی و چه بازارهای نوپا مثل ارزهای دیجیتال، چند روش کلی برای تحلیل وضعیت بازار و تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) است.

تحلیل فاندامنتال علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و دیگر موارد تغییرپذیر درباره یک دارایی است که باعث می‌شود بتوان ارزش حقیقی فعلی و احتمالی آن در آینده را تعیین کرد.

به بیان دیگر در تحلیل بنیادین یا همان فاندامنتال تحلیل‌گر به بررسی و تحلیل شرایط یک پروژه یا شرکت از جنبه‌های مختلف می‌پردازد و اخبار و رویدادهای مهم آن را دنبال می‌کند. آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه یا شرکت به‌طوری که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل‌های بالقوه آن را تشخیص داد به عنوان تعریف تحلیل فاندامنتال شناخته می‌شود.

سرمایه گذاری بلند مدت ارز دیجیتال یا هادل (HODL) چیست ؟

هادل -هودل جزو معروف ترین میم های ارز دیجیتال است.

هودل یا همان هولد (HOLD) یکی از اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال است که اکنون میان جامعه رمزارز جا افتاده است. این عبارت به معنی نگهداشتن طولانی مدت ارزهای دیجیتال به ویژه در نوسان‌های شدید است. اصطلاح هودل اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط یکی از کاربران وبسایت قدیمی و معتبر بیت کوین تاک بر سر زبان‌ها افتاد.

این کاربر که قصد داشت از برنامه خود برای سرمایه گذاری بلند مدت روی ارزهای دیجیتال صحبت کند گفتگویی با عنوان “I AM HODLING” را در تالار گفتگوی بیت کوین تاک آغاز کرد و در آن به کاربران پیشنهاد داد به جای ترید بیت کوین از دارایی‌های خود نگهداری کنند.

این کاربر که به نظردر زمان نگارش پست مست بوده است، قصد اعلام نگهداری بیت کوین ها و عدم فروش آن ها را داشته است.

همین موضوع باعث شد تا اصطلاح HODL در فضای ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار محبوب شود و برای توصیه به نگهداری ارزهای دیجیتال و عدم فروش آن ها استفاده شود. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

هودلر (HODLER) کیست ؟

هودلر یکی از اصطلاحات کریپتوکارنسی پرطرفدار است که با هدف بیان سرمایه گذاری بلند مدت از طرف کاربران جامعه رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هودلرها افرادی هستند که به جای نوسان‌گیری و ترید کردن با کوین‌های خود، آن را نگهداشته و روی رمزارزهای خود سرمایه گذاری بلند مدت انجام می‌دهند.

بگ هولدر (Bag Holder) کیست ؟

بگ هولدر کسی هست که رمزارزی را خریداری کرده است و با اینکه آن ارز سود دهی مطابق با انتظارات نداشته است، اما همچنان تمایل دارد آن را نگه دارد و به افزایش ارزش آن ارز دیجیتال امیدوار است.

ایردراپ (AirDrop) چیست ؟

به توزیع رایگان یک ارز دیجیتال ایردراپ گفته می‌شود. معمولا توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال جدید در بازار کریپتو ، طبق برنامه ریزی قبلی و با هدف افزایش سطح آگاهی و جذب کاربران، مقدار معینی از رمزارز در دست تولید خود را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند. برخی از این ارزها به مرور و با توجه به تقاضای بازار، ارزش گذاری شده و برخی هم از بین می روند.

TO THE MOON: به ماه:

اصطلاح پر کاربردی که اخیرا زیاد به گوشتان میخورد. این اصطلاح در بیان اخبار صعود بسیار بزرگ یک دارایی استفاده می‌شود. اصطلاحات پرکاربرد ارز دیجیتال

رکت (Rekt) به چه معنا است ؟

این اصطلاح که مخفف کلمه (wrecked) است، به کسی اطلاق می‌شود که تمام سرمایه خود را در ترید از دست داده و ورشکست شده است. به عبارت دیگر اگر بعد از خرید ارز دیجیتال توسط شخص، ارزش آن پایین بیاید، او یک رکت خواهد بود.

فومو (FOMO) چیست ؟

فومو به معنای ترس از دست دادن است و مخفف عبارت انگلیسی“Fear of Missing Out” می‌باشد. در اصطلاحات ارز دیجیتال ، عبارت فومو را برای افرادی به کار می‌برند که بخاطر ترس از دست دادن فرصت، اقدام به خرید ارزهایی می‌کنند که رو به رشد هستند.

در حالی که ممکن است این رشد قیمت نتیجه دستکاری در بازار و ایجاد شرایط هیجانی توسط عده‌ای خاص بوده باشد (صرفاً دامی باشد برای افراد تازه کار).

•فاد (FUD)  چیست ؟

به معنای ترس، عدم اطمینان و شک و تردید و مخفف عبارت انگلیسی ” Fear, Uncertainty, and Doubt ” می باشد. این اصطلاح بیشتر در مورد سرمایه گذاران ارزهایی به کار می‌رود که سعی دارند در مقطعی خاص با انتشار اخبار غلط در بازار جنگ روانی ایجاد کنند. در نهایت هدف این افراد کاهش ارزش یک رمزارز و خرید آن با قیمتی پایین‌تر است.

•Candlesticks

نمودار شمع” یک اصطلاح است که در تحلیل قیمت ها و در موقع بررسی روند بازار از آن استفاده می شود. “نمودار شمع” تغییرات قیمت را در طول زمان مشخصی نشان می دهد. هر شمع شامل 4 نقطه است: قیمت باز، قیمت بسته شدن، قیمت بالا و قیمت پایین.

و در آخر کتابی که برای علاقه مندان بیشتر این حوزه میخواهیم معرفی کنیم کتاب واژه نامه بلاکچین Blockchain Glossary by Matthieu Quiniou

است. در این کتاب به معرفی بقیه مفاهیم بلاک چین ، بیت کوین ، حمله 51 درصدی و رمز نگاری نامتقارن نیز اشاره شده است. اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *