سلامت

آیا غذاهای شاد باعث شادی ما می شوند؟

شادی و غذاها

دکتر مارک هولدر (متخصص شادی)

آیا غذاهای شاد باعث شادی ما می شوند؟

آیا غذاهای شاد باعث شادی ما می شوند؟ تحقیقات نشان می دهد که مردمانی که در جاهایی زندگی می کنند که در رستورانهایشان به میزان بیشتری فست فود فروخته می شود، از نظر اقتصادی بیشتر در مضیقه هستند، زیرا پول کمتری پس­انداز می کنند. اما آیا شادترند؟

محققان کانادایی به این نتیجه رسیده اند که رابطه ی مستقیمی بین شادی و لوگوهای فست فودها و بسته بندی شان وجود دارد. آنها به دو دسته از افراد تحت آزمایش، غذای یکسان دادند. غذای یک دسته از آنها در ظروف چینی و سرامیک تمیز کشیده شد. دسته دیگر غذایشان را در بسته بندی های رایج فست فودهای مک دونالد خوردند. نتیجه این بود که ظروف هیچ تاثیر مستقیمی در شادی افراد نداشت، اما به هر حال تاثیرات غیرمستقیمی رویت شد. به طور معمول، قرار گرفتن در معرض طبیعت، حتی در حد عکس های طبیعت و حیات وحش، می تواند موجب افزایش شادی شود. از آنجایی که عکس های طبیعت باعث افزایش شادی هر دو گروه این آزمایش شد، گروهی که غذایشان را در ظرف های سرامیکی خوردند در مجموع خوشحال تر بودند.

این محققان این آزمایش را یک بار دیگر تکرار کردند. این بار به جای عکس های طبیعت و حیات وحش، عکس هایی از اجرای اپراهای کلاسیک ایتالیایی به دیوار قرار زدند. همچنین شنیدن موسیقی باعث افزایش لذت گروهی شد، که در ظروف سرامیکی غذایشان را می خوردند. گروهی که غذایشان را در بسته بندی های فست فود خوردند، کمتر از موسیقی لذت بردند و حتی از شنیدن آن عصبی هم شدند.

به طور خلاصه می شود گفت: لوگوهای فست فود و بسته بندی هیجان انگیزشان می توانند توانایی ما را برای لذت بردن از چیزهای خوب، مانند طبیعت و موسیقی تضعیف کنند. لوگوها و بسته بندی ها می توانند ما را بی تاب کنند!

در مورد غذاهای سالم چه؟ در یک تحقیق طولانی، رابطه ی دوازده هزار نفر از مردم کشور استرالیا با غذاهای سالم، میوه جات و سبزیجات مورد بررسی قرار گرفت. (Mujcic & Oswald, 2006) نتایج به صراحت نشان دادند که مصرف بیشتر میوه و سبزی با مزایای بسیار زیادی همراه بود. هر چه مصرف میوه و سبزیجات افزایش یافت، طراوت و شادی زندگی آن افراد بیشتر شد.

در یک تحقیق دیگر، رژیم غذایی  400 فرد بالغ به مدت 13 روز تحت بررسی قرار گرفت. (Conner et al., 2015)  کسانی که میوه و سبزی بیشتری می خوردند، در طراوت، خلاقیت و علاقمندی به مسائل مختلف، نمرات بیشتری کسب کردند.

همگی می دانیم که مصرف مداوم میوه جات و سبزیجات، در دراز مدت منجر به بهبود سلامت جسمانی ما می شود. و در نهایت این تحقیقات ثابت می کردند که میوه ها و سبزی ها می توانند تاثیر سریعی بر سلامت روان افراد نیز داشته باشند.

با این وجود، اگر ما به طور معمول از غذاهای سالم تغذیه نمی کنیم، نتایج این تحقیقات می توانند به ما امید دهند. در یکی از این کاوش ها، افراد تحت آزمایش به صورت نامنظم به دو گروه تقسیم شدند. (Meier, Noll & Molokwu, 2017) به افراد یک گروه چوب­ شور (کراکر) داده شد و به گروه دیگر شکلات. نتیجه تحقیق این بود، که افرادی که شکلات خورده بودند نسبت به آنهایی که چوب­شور خوردند انرژی مثبت بیشتری از خودشان نشان می دادند. افزون بر این، افرادی که شکلات می خوردند به چیزی که می خوردند بیشتر توجه می کردند. (به رنگ و بو و طعم و طرحی که روی شکلات ها بود) بنابراین انرژی مثبت بیشتری از آنها متصاعد می شد.

نتیجه این که: اگر غذاهای شادتان را با غذاهای سالم عوض کنید، شادتر خواهید بود

12 قانون ساده برای شاد بودن تست افسردگی جوانان و نوجوانان با پاسخ آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *