فوتبال ایران

کل نتایج ایران در برابر ازبکستان

ملی پوشان فوتبال کشورمان که در گروه B رقابت ها با تیم های ملی افغانستان و قرقیزستان همگروه بودند با برتری پرگل مقابل حریفان خود توانستند به عنوان صدرنشین راهی فینال شوند. تیم ملی ازبکستان نیز که در گروه A قرار داشت با شکست تیم های عمان، تاجیکستان و ترکمنستان پا به این مرحله گذاشته است. تیم ملی در طول تاریخ تاکنون ۱۱ بار به مصاف ازبکها رفته است و تمام آمارها به سود یوزهای ایرانی است. از این یازده بازی ملی پوشان ایران موفق شدند در ۹ بازی پیروز از زمین خارج شوند و یک مساوی و یک باخت نیز به ثبت رسانده باشند. ایران موفق شده در این ۱۱ تقابل ۱۳ بار دروازه حریف را باز کند و فقط ۳ بار توپ از خط دروازه گلرهای ایرانی رد شود.

۲۳ آذر ۷۷؛ درخشش علی دایی

اولین رویارویی ایران و ازبکستان در بازی‌های آسیایی ۹۸ بانکوک بود. این بازی که در ۲۳ آذر ۷۷ برگزار شد با برتری قاطع ۴ بر صفر کشورمان و صعود شاگردان زنده یاد منصور پورحیدری به نیمه نهایی همراه بود. علی دایی جوان ستاره آن بازی بود و موفق شد یکی از هشت هت‌تریک خود را برای تیم ملی ایران به ثمر برساند و دیگر گل بازی را علی موسوی وارد دروازه حریف کرد.

۲۰ تیر ۱۳۸۶؛ کامبک و اخراج قلعه نویی

امیر قلعه نویی، سرمربی فعلی ملی تیم ایران سابق شکست دادن ازبک ها در گذشته را دارد. این اتفاق ۱۷ سال قبل در جریان تقابل دو تیم در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ در مالزی رخ داد. در این دیدار جنجالی و پرماجرا تیم کشورمان خیلی زود در همان دقایقی روی گل به خودی رحمان رضایی از حریف عقب افتاد اما بعد از آن شاگردان قلعه نویی موفق شدند به بازی برگردند و با گل های سیدجلال حسینی و جواد کاظمیان نتیجه را جبران کنند. در فاصله ۶ دقیقه مانده به پایان دیدار، قلعه نویی به دلیل پرتاب بطری آب به سوی داور چهارم از سوی سعد کمیل داور کویتی مسابقه اخراج شد.‌ او پس از پایان این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که بر سر یکی از بازیکنان تیم ملی کشورمان فریاد کشیده که داور به اشتباه فکر کرده به او اعتراض کرده است!

از گل به خودی رحمان تا اخراج امیر قلعه‌نویی

۱۴ شهریور ۱۳۸۸؛ خنثی

دو سال بعد یعنی در روز ۱۴ شهریور سال ۸۸ در یک دیدار دوستانه ایران به مصاف ازبکستان رفت و به تساوی بدون گل رضایت داد. اتفاقات این بازی که در ورزشگاه ملی تاشکند برگزار شد کم نبود اما در نهایت توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد.

۱۴ خرداد ۱۳۹۱؛ اقتصادی و کم فروغ

دیدارهای چهارم ایران و ازبکستان در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ شکل گرفت. در این بازی ازبک ها تیم برتری نسبت به ایران بودند اما خط دفاع قدرتمند ایران مانع گلزنی ازبک ها به ملی پوشان شد. در حالی که همه منتظر بودند این بازی با نتیجه بدون گل به پایان برسد، در ثانیه های پایانی بازی حرکت انفرادی محمدرضا خلعتبری تیم ملی را به گل رساند تا سفید پوشان ایران برنده از زمین خارج شوند.

۲۴ آبان ۱۳۹۱؛ باخت پر حادثه

۵ ماه بعد و در بازی برگشت، ازبکستان انتقام گرفت و بازی را یک بر صفر برد تا اولین و آخرین پیروزی خود مقابل ایران را جشن گرفته باشد. باخت در این بازی حواشی بسیاری را برای تیم ملی به دنبال داشت و بعد از این باخت بود که مهدی رحمتی به صورت غیر رسمی از تیم ملی خداحافظی کرد اما کارلوس کی روش به صورت رسمی او را از تیم ملی کنار گذاشت تا آن تقابل آخرین بازی مهدی رحمتی به عنوان شماره یک تیم ملی باشد.

از گل به خودی رحمان تا اخراج امیر قلعه‌نویی

۲۱ خرداد ۱۳۹۴؛ تولد یک ستاره

۲۱خرداد ماه سال ۱۳۹۴ دو تیم بار دیگر در یک بازی دوستانه به میزبانی ازبکستان مقابل هم قرار گرفتند. این بازی در نهایت با نتیجه ۱-۰ صفر به پایان رسید و گل بازی را جوان باشگاه تیم سایپا مهدی ترابی به ثمر رساند تا علاوه بر زدن اولین گل ملی دوره‌ی جدیدی را در فوتبال خود آغاز کرده باشد.

۱۵ مهر ۱۳۹۵ و ۲۳ دی ۱۳۹۵؛ صعود زود هنگام به جام جهانی

حدود یک سال بعد ایران و ازبکستان بار دیگر در مرحله مقدماتی جام جهانی در یک گروه قرار گرفتند. تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی روش در بازی رفت در مهر ماه ۱۳۹۵ بازی را با تک گل سید جلال حسینی پیروز شد و در بازی برگشت در دی ماه ۱۳۹۵ با دو گل سردار آزمون و مهدی طارمی تیم ملی صعود بی دردسر و زود هنگامش به جام جهانی روسیه را جشن گرفت.

از گل به خودی رحمان تا اخراج امیر قلعه‌نویی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷ مهر ۱۳۹۹؛ برد برد برد

بعد از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ تا فینال کافا ایران و ازبکستان در هیچ بازی رسمی به مصاف هم نرفته‌اند. اما در این فاصله سه بار به صورت تدارکاتی مقابل هم قرار گرفته‌اند که در هر سه بازی تیم ملی ایران برنده بازی از زمین خارج شده است. برد یک بر صفر با تک گل روزبه چشمی در اردیبهشت ۱۳۹۷، برد یک بر صفر با تک گل مهدی ترابی در شهریور ۱۳۹۷ و برد دو بر یک در مهر ۱۳۹۹ با گل های سردار آزمون و مهدی طارمی آخرین تقابل های دو تیم تا قبل از فینال امروز بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *