روانشناسی

۵ راهکار برای آن که همه چیز را به خودمان نگیریم

همه چیز را به خودمان نگیریم ، عزت نفس از جمله خصوصیاتی است که می تواند شخص را در زندگی فردی و اجتماعی به موفقیت و رضایت برساند.
همه چیز را به خودمان نگیریم ه
مه
چیز را به خودمان نگیریم

آیا تا به حال پیش آمده است که صحبت‌های دیگران را در ذهن خود نشخوار کنید و بارها و بارها آن‌ها را بررسی کنید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بگویم که احتمالاً  همه چیز را به خودمان می‌گیریم!… و به گفته‌ها و فکر دیگران بیش ازآنچه باید اهمیت می‌دهید. البته هرکسی گهگاه به دام این طرز تفکر می افتد. تمایل به پذیرش و تأیید دیگران حس رضایت از خود و عزت نفس را به دیگران وابسته می‌کند و اگر حرف آزار دهنده‌ای بزنند خودمان بسیار حساس خواهیم شد.

در ادامه به ۵ راهکار مؤثر در کاهش حساسیت به حرف‌ها و نظرات دیگران در زندگی می‌پردازیم:

۱- به دیگران فرصت بدهید! کمی صبور باشید

اغلب قبل از این که خودمان اظهار نظر کنیم حتی فرصت توضیح به طرف مقابل نمی‌دهیم. قبل از اینکه بپرید وسط حرف چند نفس عمیق بکشید آرام باشید و درست به سخنان طرف مقابلتان گوش دهید. ممکن است از گفته‌های آن‌ها سو برداشت کنید و یا اشتباه شنیده باشید. اغلب اوقات وقتی بلا فاصله بعد از صحبت‌های دیگران نسبت به گفته‌های آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم زمانی برای پردازش صحبت‌های آن‌ها به خود نداده‌ایم و این یعنی عزت نفس پایین.

از مهارت شنیدن فعال کمک بگیرید و سعی کنید پیش از درک کامل صحبت‌های طرف مقابل از خود واکنش نشان ندهید. همه چیز را به خودمان نگیریم

۲- برای روشن شدن مطلب سؤال بپرسید

چون ما به دستور زبان فردی و چارچوب‌های زبانی طرف مقابل مسلط نیستیم و یا شنونده خوبی نیستیم بسیاری از مطالب از دست می‌رود. پس قبل از اینکه چیزی به شما بر بخورد بپرسید! منظور شخص مقابل را به خوبی دریابید. گاهی سوءتفاهم پیش می‌آید اما با پرسیدن سؤال‌های مهم و تعیین کننده می‌توان از وقوع آن جلو گیری کرد.

همه چیز را به خودمان نگیریم

۳- از افراد و افکار مسموم فاصله بگیرید

این افراد مدام احساسات شما را تحریک می‌کنند و کل انرژی شما را تخلیه می‌کنند. وقتی کسی روی حساسیت افراد دست گذاشته و مدام آن‌ها را شارژ می‌کند بدیهی است که به آن‌ها بربخورد. این افراد از سوژه سازی، تولید استرس، گرفتن انرژی دیگران و پایین آوردن عزت نفس اطرافیان لذت می‌برند. این افراد نمی‌خواهند مسئولیت احساسات خود را برعهده بگیرند و روی خودشان کار کنند چرا که این موضوع برای آن‌ها سخت و نشدنی است. درست شبیه انگلی که با مکیدن انرژی دیگران زندگی می‌کند. شاید بتوان این افراد را انرژی آشام (اقتباس از خون‌آشام) نامید.

 

۴- عزت نفس خود را به دیگران وابسته نکنید

گاهی علت حساسیت‌های ما اهمیت بیش از حد به افکار دیگران است. به جای آن به خود ارزش بدهید و بدین ترتیب برای دوست داشته شدن و مورد توجه قرار گرفتن، به دیگران نیازی نیست. هرکس به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن نیاز دارد اما این بدان معنا نیست که تسلیم دیگران باشید. وقتی به خودتان اعتماد نداشته باشید مدام این اعتماد نداشته را از دیگران طلب می‌کنید و هیچ‌وقت سیر نخواهید شد. برای تجربه عشق حقیقی کافی است به درون خود مراجعه کنید. چرا که هر آن چه نیاز دارید در خود شما وجود دارد. عشق دیگری تنها باید تاییدی بر این علایق درونی باشد. عزت نفس خود را به دیگران وابسته نکنید. 

۵- مراقب خود باشید

اگر به اندازه کافی مراقب خود نباشید انرژی شما دچار مشکل خواهد شد. به عبارت دیگر احساس نقصان خواهید کرد و حرف‌های دیگران شما را آزار خواهد داد. اما اگر به اندازه کافی مراقب خود باشید و عزت نفس داشته باشید؛ زندگی متعالی را تجربه خواهید کرد و سخنان دیگران چندان اثری بر شما نخواهد داشت.

مردم کارهای دردناک، ناراحت کننده و غیرقابل تصوری انجام می‌دهند اما دلیل نمی‌شود شما این مسائل را جدی بگیرید. وقتی خودمان تلاشی جهت بهبود زخم‌هایمان نمی‌کنیم از دیگران انتظار کمک و مرهم داریم. مردم اغلب شما را ناامید کرده و تنها می‌گذارند. پس بهتر است این مسئولیت را به خودتان واگذار کنید.

هرچه بیشتر به فعالیت‌هایی که حالتان را بهبود می‌بخشد تمرکز کنید کمتر رفتار دیگران شما را آزار خواهد داد و بیشتر از زندگی لذت خواهید برد.

حالا نوبت شماست

آیا با افراد انرژی آشام برخورد داشته اید؟ آیا به اندازه کافی عزت نفس دارید؟ آیا در جمع خانواده یا دوستان همه چیز را به خود می گیرید؟ آیا نظرات دیگران درباره شما برایتان مهم است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

چگونه موفق شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *