علم و فناوری

توسعه باتری با نوشابه توسط برنده جایزه نوبل

توسعه باتری با نوشابه توسط برنده جایزه نوبل

“جان بی گودیناف”(John Goodenough) به دلیل توسعه باتری‌های لیتیم یونی که قدرت خودروهای الکتریکی را تامین می‌کند به همراه دو دانشمند دیگر برنده جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ شد اخیرا در حال کار بر روی تولید باتری‌هایی بر پایه سودا یا همان نوشیدنی گازدار است.

 به نقل از آی او، “جان.بی گودایناف” به توسعه باتری‌های لیتیوم یونی کمک بسیاری کرده‌ است. جان بی. گودایناف دانشمند زمینه فیزیک حالت جامد اهل ایالات متحده آمریکا است که پتانسیل باتری‌های لیتیومی را دو برابر کرده است و شرایط مناسبی را برای توسعه باتری‌های بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر مهیا کند. جایزه نوبل ۲۰۱۹ در رشته شیمی به طور مشترک به جان بی گودیناف، ام. استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو به خاطر توسعه باتری‌های لیتیوم-یونی اهدا شد.

گودیناف اکنون در حال کار بر روی تولید باتری‌هایی بر پایه سودا است. در این کار عمدتا از مواد اولیه ارزان استفاده می‌شود در حالی که برای توسعه باتری لیتیوم یون به مواد اولیه گرانقیمت و کمیابی مانند منگنز ، نیکل و کبالت (علاوه بر لیتیوم) نیاز است. یک استارت آپ سوئدی به نام”Altris” قصد دارد این فناوری را که در “دانشگاه اوپسالا” در حال ساخته شدن است سال آینده به بازار عرضه کند.

توسعه باتری با نوشابه توسط برنده جایزه نوبل

“آدام دالکوئیست”(Adam Dahlquist) مدیر عامل این استارت آپ گفت: تولید یک باتری سودا با استفاده از مواد اولیه سدیم، کربن، آهن و نیتروژن می‌تواند در کارخانه‌های موجود برای توسعه باتری‌های لیتیومی مورد استفاده قرار گیرد. به گفته دالکوئیست آنها فقط می‌بایست فرمول شیمیایی توسعه اینگونه باتری‌ها را تغییر دهند و در صورت آموزش توسعه این باتری‌ها با فرمول شیمیایی جدید به کارکنان کارخانه آنها می‌توانند این فناوری را در مقیاس وسیع تولید کنند.

باتری دیگری که تولید آن نیز ارزان است توسط استارت آپی به نام “Silbat” در مادرید تولید می‌شود و عملکرد آن استارت آپ به گونه‌ای است که باتری‌ها را از سیلیکون تولید می‌کند. هنگام شارژ، سیلیکون ذوب می‌شود و  هنگام تخلیه نیز یخ می‌زند.

به گفته “ایگناسیو لاک هریدیا”(Ignacio Luque-Heredia) مدیرعامل این استارت آپ این باتری‌ها نه تنها ارزان هستند، بلکه عمر آن نیز چند برابر بیشتر از باتری لیتیوم یون است که به گفته وی عمر متوسط آن تا پنج سال است. او انتظار دارد که عمر باتری سیلیکونی ۳۰ سال باشد که اگر واقعا چنین باشد این امر می‌تواند یک تغییر دهنده واقعی در بازار اتومبیل‌های الکتریکی باشد.

به گفته “میسلاو جاور”(Mislav Javor) مدیرعامل شرکت آلمانی AMPnet، توسعه باتری‌های ارزان قیمت و با دوام اتومبیل که کیفیت آنها پس از هزاران بار شارژ و تخلیه کاهش نمی‌یابد، فرصت‌هایی را برای استفاده از آنها در شبکه‌های انرژی محلی نیز فراهم می‌کند.

ابداع باتری با ۶ برابر انرژی باتری‌های لیتیوم-یون ناگت‌های مرغی که به باکتری‌های مقاوم آلوده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *