فوتبال جهان

گاردین افشا کرد؛آبراموویچ قبل از جنگ دارایی‌هایش را فروخته بود

ریحانه اسکندری: پرونده های فاش شده توسط گاردین نشان می دهد که ۱۰ تراست محرمانه فراساحلی که برای آبراموویچ تأسیس شده بودند، در اوایل فوریه ۲۰۲۲، سه هفته قبل از شروع جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین، به سرعت سازماندهی شدند. سازماندهی مجدد گسترده امور مالی آبراموویچ تنها چند روز پس از تهدید دولت ها مبنی بر اعمال تحریم ها علیه الیگارش های روسیه در صورت تهاجم آغاز شد.

اسناد فاش شده سؤالاتی را در مورد اینکه آیا تغییرات در تراست ها در تلاشی برای محافظت از ثروت هنگفت الیگارشی در برابر تهدید مسدود شدن دارایی ها ایجاد شده است، ایجاد می کند. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که اصلاحات، هفت فرزند آبراموویچ را که کوچکترین آنها ۹ ساله است، به ذی نفع تراست هایی تبدیل کرد که دارایی هایی به ارزش حداقل ۴ میلیارد دلار دارند. اگرچه ارزش کل می تواند بسیار بیشتر باشد. به نظر می‌رسد این تغییرات باعث شده است که این کودکان صاحبان نهایی دارایی‌های غنی باشند که مدت‌هاست با پدرشان مرتبط است، از جمله املاک لوکس و ناوگانی از سوپرقایق‌های تفریحی، هلیکوپترها و جت‌های شخصی.

کارشناسان تحریم گفتند که سازماندهی مجدد گسترده تراست ها می تواند تلاش ها برای اعمال تحریم ها علیه این الیگارشی را پیچیده کند و به طور بالقوه تلاش ها برای مسدود کردن دارایی هایی را که قبلاً تصور می شد متعلق به این سرمایه دار فلزات است، ناکام بگذارد. این افشاگری‌ها احتمالاً سؤالاتی را در مورد اینکه آیا فرزندان آبراموویچ نیز باید در معرض مسدود شدن دارایی‌ها قرار گیرند، ایجاد خواهد کرد. برخلاف اعضای خانواده برخی از نزدیک ترین مشاوران پوتین، بسیاری از خانواده های الیگارشی که تحت تحریم قرار دارند از محدودیت ها اجتناب کرده اند. دولت‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا آبراموویچ را به عنوان یک الیگارشی طرفدار کرملین معرفی و در مارس ۲۰۲۲ تحریم‌هایی را علیه او به اتهام بهره‌مندی از روابط نزدیک با پوتین اعمال کردند. آبراموویچ ارتباط مالی با کرملین را رد و برای لغو اقدامات اتحادیه اروپا اقدام قانونی کرده است.

گاردین افشا کرد؛آبراموویچ قبل از جنگ دارایی‌هایش را فروخته بود

در فوریه ۲۰۲۲، اندکی قبل از تهاجم، آبراموویچ به عنوان ذی نفع از دو تراست شناسایی شده توسط FBI حذف شد. در همین حال، فرزندان او به عنوان ذی نفعان هشت تراست اضافی که به نفع پدرشان تأسیس شده بود، منصوب شدند. کارشناسان تحریم گفتند که این تغییرات ممکن است یک تلاش عمدی اما نه غیرقانونی برای دور کردن الیگارشی از ثروتش قبل از اعمال تحریم ها بوده باشد. آنها گفتند که سازماندهی مجدد می تواند چالش هایی را برای مقاماتی ایجاد کند که اکنون به دنبال دارایی هایی هستند که مدت ها تصور می شد متعلق به آبراموویچ است، زیرا آنها تعیین می کنند که در واقع چه کسی مالک و کنترل ثروت چند میلیارد دلاری است: «الیگارش یا فرزندانش.» آبراموویچ و فرزندانش به درخواست های مفصل برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

سازماندهی مجدد دارایی های لوکس در فوریه ۲۰۲۲

یک روز پس از عبور تانک‌های روسی از مرزهای اوکراین، دختر ۲۵ ساله آبراموویچ، سوفیا، پستی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که حاوی یک پیام شدید ضد جنگ بود. تصویری از رئیس جمهور روسیه که با خط قرمز ضرب در خورده بود، او نوشته بود: «بزرگترین و موفق ترین دروغ تبلیغات کرملین این است که بیشتر روس ها در کنار پوتین ایستاده اند.»

اما برای سوفیا و شش خواهر و برادر دیگرش، آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین نقطه عطف مهم دیگری بود: روزی بود که آنها عملاً میلیاردر شدند. در ۲۴ فوریه، زمانی که جنگنده‌های روسی بمباران کیف را آغاز کردند، اقدامات نهایی برای سازماندهی مجدد گسترده امور دریایی پدرشان انجام شد که سه هفته قبل از آن آغاز شد.

اسناد نشان می دهد که تا آن ماه، آبراموویچ تنها ذی نفع حداقل ۱۰ تراست قبرس و جرسی بود. اما در ۴ فوریه – تقریباً در یک لحظه – تراست ها شروع به اصلاح کردند تا هفت فرزند آبراموویچ را به عنوان ذی نفع تعیین کنند. پرونده‌ها نشان می‌دهند که تغییراتی که به کودکان – که پنج نفر از آنها اکنون بزرگسال هستند – ۵۱٪ یا در برخی موارد ۱۰۰٪ در دارایی‌های تراست‌ها سودمند است. اینها از سهام در شرکت های بزرگ روسی گرفته تا دارایی های فیزیکی چشم نوازتر مانند Eclipse، یک قایق تفریحی با ۹ عرشه و دو سکوی هلیکوپتر را شامل می شود. این کشتی ۱۶۳ متری که مدت‌ها تصور می‌شد متعلق به آبراموویچ است، در نهایت در اختیار اتحادیه اروپا است. اسناد نشان می دهد که آبراموویچ به عنوان ذی نفع تراست حذف و فرزندانش جایگزین شده است. بر اساس این پرونده ها، در پایان سال ۲۰۲۱، شرکت هایی که تحت کنترل آن بودند دارایی هایی به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار داشتند. جزئیات سازماندهی مجدد تراست‌ها در فایل‌های Oligarch آشکار می‌شود، حافظه پنهانی از فایل‌های ظاهراً هک شده از ارائه‌دهنده فراساحلی MeritServus، که بیش از ۲۰ سال منافع مالی آبراموویچ را مدیریت کرده است. رئیس و شریک مدیریت MeritServus، به درخواست‌های دقیق برای اظهار نظر پاسخ نداد و گفت که این شرکت از افشای اطلاعات به اشخاص ثالث منع شده است، با استناد به قوانین حفاظت از داده‌های اروپا و قانون مورد بریتانیا، که قوانین اعتماد قبرس بر اساس آن استوار است. . با این حال، او اضافه کرد: «مسئولیت اصلی یک متولی محافظت از دارایی های یک تراست است. این اسناد تصویری از ثروت الیگارشی در آستانه تهاجم ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه تراست‌های او شبکه‌ای از شرکت‌ها را در حوزه‌های قضایی مخفی نگه داشته و یک سبک زندگی اسراف‌آمیز را تامین مالی کرده‌اند.»

برای دهه‌ها، شبکه شرکت‌های تراست آبراموویچ و خانواده‌اش را قادر می‌سازد تا زندگی فوق العاده ای داشته باشند، از خرید هواپیما – یک بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر و چند هلیکوپتر ایرباس – تا پرداخت پول به پرنس ستاره پاپ برای یک کنسرت خصوصی در کارائیب. اما زمان سازماندهی مجدد ناگهانی تراست ها در فوریه گذشته سؤالاتی را در مورد اینکه آیا این تغییرات برای اطمینان از اینکه خانواده او می توانند از ثروت او بهره مند شوند و تحریم ها را دور بزنند یا خیر طراحی شده است، ایجاد می کند. بر اساس قوانین ایالات متحده، اگر شخصی که تحت تحریم قرار می گیرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم ۵۰ درصد یا بیشتر از یک واحد تجاری را در اختیار داشته باشد، دارایی هایش مسدود می شود. قوانین بریتانیا و اتحادیه اروپا مشابه هستند، اما اجازه می‌دهند که دارایی‌ها در صورت اعمال کنترل مستقیم یا غیرمستقیم بر آن، مسدود شوند. کارشناسان می‌گویند، اما تعیین اینکه چه کسی واقعاً دارایی‌ها را کنترل می‌کند، به‌ویژه زمانی که آنها توسط تراست‌های غیرشفاف فراساحلی نگهداری می‌شوند، به ندرت کار ساده‌ای است. با تراست های آبراموویچ، به نظر می رسد اقداماتی انجام شده است که او را قادر می سازد اظهار کند که از نظر قانونی دارایی های تراست را کنترل نمی کند. پرونده‌ها حاکی از آن است که او به‌عنوان یک امین یا محافظ برای همیشه از اعمال هرگونه کنترل بر تراست‌ها منع شده است. یک مقام ارشد سابق اجرای تحریم‌های آمریکا گفت که سازمان‌دهی مجدد تراست‌ها می‌تواند به عنوان روشی مؤثر برای دور کردن افراد از دارایی‌هایی که در معرض مسدود شدن در نتیجه تحریم‌ها هستند، استفاده شود. آنها می‌گویند: «به دلیل روش‌های بیزانسی که دارایی‌ها از طریق شرکت‌های پوسته و تراست نگهداری می‌شوند، غالباً کشف مالکیت چالش برانگیز است. “و سپس وقتی سطوح بیشتری از انتزاع را با توجه به اینکه چه کسی دارایی ها را کنترل می کند اضافه کنید، اجرا می تواند به یک تمرین بسیار چالش برانگیز تبدیل شود.»

گاردین افشا کرد؛آبراموویچ قبل از جنگ دارایی‌هایش را فروخته بود

چالش های پیش روی مسئولان هنوز مشخص نیست که در عمل، سازماندهی مجدد تراست های آبراموویچ چه تأثیری بر اجرای تحریم ها داشته است، اما نشانه هایی وجود دارد که مقامات در هنگام ردیابی دارایی های مرتبط با الیگارش با چالش هایی روبرو هستند. در لندن، یک عمارت ۹۰ میلیون پوندی در باغ‌های کاخ کنزینگتون که بنا بر گزارش‌ها متعلق به مالک سابق باشگاه فوتبال چلسی است، تاکنون از اعلام محدودیتی که از فروش آن بدون مجوز صریح از سازمان اجرای تحریم‌های بریتانیا جلوگیری می‌کند، اجتناب کرده است. سازمان ثبت اسناد و املاک در سال گذشته به گاردین گفت که برخی از املاک، حتی اگر به طور عمومی به یک شخص مشمول تحریم مرتبط باشند، ممکن است به دلیل شواهد ناکافی از مالکیت، به عنوان محدود علامت گذاری نشوند، به ویژه در مواردی که متعلق به تراست های ناشناس است.

گاردین افشا کرد؛آبراموویچ قبل از جنگ دارایی‌هایش را فروخته بود

روی کاغذ، عمارت غرب لندن که دارای ۱۵ اتاق خواب و یک استخر زیرزمینی است، متعلق به A Corp Trustee است. اسناد حاکی از آن است که شرکت مستقر در قبرس از طرف KPG Trust – که تنها ذینفع آن، تا فوریه ۲۰۲۲، آبراموویچ بود، مالک این اموال است.

پس از سازماندهی مجدد، حق الیگارشی برای توزیع از دارایی های تراست به ۴۹٪ کاهش یافت، در حالی که فرزندان او به عنوان ذی نفع منصوب شدند و ۵۱٪ استحقاق دریافت کردند. اسناد حاکی از آن است که همین تغییر در حداقل هفت مورد از ۱۰ تراست اعمال شده است، از جمله تراست گرانو، تراست زئوس، تراست زفروس، پروتئوس تراست و تراست پرسئوس. فرزندان نیز به عنوان ذینفعان سارا تراست منصوب شدند، اما نسبت استحقاق آنها به دارایی های آن نامشخص است. سود مفید آبراموویچ در ارمیس تراست به ۴۹ درصد کاهش یافت. در نتیجه سازمان‌دهی مجدد، سایر دارایی‌های موجود در دید مقامات ممکن است برای پیوند به آبراموویچ چالش‌برانگیزتر باشد. ماه گذشته، دولت کانادا اعلام کرد که قصد دارد ۲۶ میلیون دلار از دارایی های این کشور را که متعلق به شرکت Granite Capital Holdings، یک شرکت جزایر ویرجین بریتانیا است، مصادره کند، که به گفته آن ها متعلق به آبراموویچ است. مقامات گفتند که اگر با موفقیت توقیف شود، عواید آن برای بازسازی اوکراین استفاده خواهد شد. اما اسناد نشان می‌دهد که شرکت Granite Capital Holdings دیگر متعلق به آبراموویچ نیست. پرونده ها نشان می دهد که او در فوریه ۲۰۲۲ به عنوان یک ذی نفع از HF Trust که در نهایت شرکت BVI را در اختیار دارد، حذف شد. سپس فرزندانش جایگزین او شدند، اگرچه در مارس ۲۰۲۲، اندکی قبل از اعمال تحریم های بریتانیا و اتحادیه اروپا علیه آبراموویچ، متولیان HF Trust به یک مدیر صندوق تامینی مستقر در جزایر کیمن گفتند که فرزندان هیچ علاقه ثابتی به دارایی های تراست ندارند. و هرگونه توزیع وجوه آن به تشخیص متولی انجام می شد. صورت های مالی موجود در حافظه پنهان نشان می دهد که در پایان سال ۲۰۱۹ دارایی های تراست به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار نگهداری می شود.

دیوید راندل، وکیل جرایم مالی و مجازات‌ها در WilmerHale، گفت که سازمان‌دهی مجدد یک تراست، با پیش‌بینی اینکه یک شخص مرتبط مشمول تحریم‌های مالی شود، می‌تواند از مسدود شدن اموال محافظت کند، اما این یک «گلوله نقره‌ای» نیست. او گفت: «در مواردی که فرزندان افراد مشمول تحریم اندکی قبل از اعمال تحریم‌ها ذی‌نفع شدند، موسسات مالی احتمالاً در مورد نحوه برخورد با دارایی‌ها بسیار محتاط خواهند بود، مگر اینکه راضی باشند که فرد مشمول تحریم دیگر کنترل مؤثری بر آنها نداشته باشد.» . او در ادامه گفت: «با توجه به شواهدی مبنی بر بیگانگی، رعایت این استاندارد آسان نیست. گزارشات و پشتیبانی مهندسی اضافی از سام کاتلر و ماریو ساوارس …»

گاردین افشا کرد؛آبراموویچ قبل از جنگ دارایی‌هایش را فروخته بود

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *