فوتبال ایران

نگاهی به کارنامه قلعه‌نویی در تیم ملی

امیر قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر سیرجان امروز (یکشنبه) پس از مذاکره تلفنی با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد.

قلعه‌نویی که یکی از مربیان باسابقه فوتبال ایران است، یک دوره دیگر هم سرمربی تیم ملی بود و شرایطی مشابه اکنون را داشت. او پس از جام جهانی 2006 آلمان (26 تیر ماه 1385) جانشین برانکو ایوانکوویچ شد و این بار نیز پس از جام جهانی 2022 قطر به جای کارلوس کی‌روش انتخاب شد تا تاریخ برای این مربی تکرار شود.

قلعه‌نویی 26 تیر ماه سال 1385 سرمربی ایران شد تا تیم ملی را آماده مسابقات مقدماتی جام ملت‌های 2007 آسیا کند. در این رقابت‌ها، او با هدایت تیم ملی صاحب چهار پیروزی و دو تساوی شد و بالاتر از کره جنوبی به‌عنوان تیم نخست، تیم ملی را به جام ملت‌ها برد. در جام ملت‌ها، تیم ملی با هفت امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروهش راهی مرحله بعد شد. در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ملی در ضربات پنالتی، نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد تا از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. پس از این رقابت‌ها، قلعه‌نویی از تیم ملی کنار رفت و تا سال‌ها اعلام کند بدون شکست در بازی‌های رسمی برکنار شده است. پایان کار او در تیم ملی 31 تیر ماه 1386 بود که با این اوصاف عمر مربیگری‌اش در تیم ملی به 370 روز رسید.

تنها شکست قلعه‌نویی در 90 دقیقه در زمان حضورش در تیم ملی، در دیداری دوستانه مقابل مکزیک و با نتیجه 4 بر صفر بود. تیم ملی در زمان قلعه‌نویی در مجموع 10 بار به پیروزی رسید، در شش بازی به نتیجه تساوی رضایت داد و در یک بازی هم طعم شکست را چشید. پیروزی 8 بر یک مقابل جامائیکا بهترین نتیجه قلعه‌نویی با تیم ملی به شمار می‌رود.

قلعه‌نویی 59 ساله مربیگری‌اش را با تیم کشاورز آغاز کرد و سپس به برق تهران رفت. او در ادامه به استقلال تهران رفت و پس از قهرمانی در جام حذفی به استقلال اهواز پیوست. او پس از بازگشت به استقلال، این تیم را پس از سه فصل قهرمان لیگ برتر کرد و سپس سرمربی تیم ملی شد. در کارنامه قلعه‌نویی، سه قهرمانی لیگ برتر با استقلال و دو قهرمانی جام حذفی با این تیم دیده می‌شود. او هدایت تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور تبریز، ملوان بندر انزلی و گل‌گهر سیرجان را نیز برعهده داشته است. وی با سپاهان اصفهان نیز به دو قهرمانی لیگ برتر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *