خودرو

ده توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو

ده توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو ، بدون شک هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی نیاز به نگهداری دارد تا با گذشت زمان، از کیفیت و کارایی آن کاسته نشود. خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و سهل انگاری در امر نگهداری اتومبیل حتی می تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود . تنها با رعایت چد نکته جزئی می توان از بروز خسارات مالی و جانی  جلوگیری کرد. خودروهای امروزی با به کارگیری تکنولوژی مدرن و طیف وسیعی از امکانات رفاهی، هرقدر که رانندگی را آسان تر و لذت بخش تر کرده اند. به همان میزان نیاز به مراقبت دقیق تر و صرف هزینه بیش تری برای نگهداری دارند.

ده توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو

روشهای نگهداری بهتر از خودرو

دیگر سیستم سوخت رسانی خودروها در یک پمپ بنزین مکانیکی و کاربراتور با مکانیزم نسبتاً ساده خلاصه نمی شود. که با یک آچار و تنظیم سوزن ژیگلور بتوان میزان مصرف سوخت خودرو را تنظیم کرد. دیگر نمی توان خودرویی را که باطری اش دشارژ شده را به راحتی با کابل روشن نمود و یا هل داد. چراکه سیستم های حساس الکترونیکی موتور و سیستم ترمز و فرمان خودرو این اجازه را به شما نمی دهند. حتی در صورت روشن شدن خودرو با این روش، قطعاً خسارات محسوس و نامحسوسی به اتومبیل وارد خواهد شد. پس بهتر است برخی از عادات قدیمی را دور ریخته و با سیستم خودروهای امروزی هماهنگ و همگام شویم. البته این نکته را نباید از یاد برد که با توجه به تولید خودروهایی با تکنولوژی مربوط به چندین دهه گذشته در کشورمان، نباید تمامی آن عادات قدیمی را فراموش کرد!

دراین  قسمت رعایت چند نکته کلی را به شما توصیه می کنیم:

  1. حتماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید. چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد. با اطلاع از این موارد، شما تبدیل به مکانیک زبده اتومبیل خود خواهید شد.
  2. فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است. در صورت لرزش فرمان در سرعت های بالا، مشکل می تواند با بالانس کردن چرخ ها برطرف گردد. بهتر است هر سه ماه یک بار، قطعات جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک بازدید شود. طبق دستورالعمل سازنده، تایرهای خودرو را در زمان ذکر شده باهم جا به جا کنید.
  1. روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و به موقع تعویض کنید. بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور، کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است. رنگ و میزان چسبندگی روغن موتور ملاک دقیقی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور نیست. چراکه سیاه نبودن روغن موتور، دلیلی بر داشتن خواص اولیه آن نمی باشد.
  2. بر خلاف باور عموم، مایع ترمز (که یک فراورده نفتی است و نه روغنی)، روغن هیدرولیک، واسکازین گیربکس و دیفرانسیل، مایع سیستم خنک کننده موتور و مایع شیشه شور نیاز به تعویض دارند. زمان تعویض آن ها نیز در دفترچه خودرو ذکر شده ولی به طور کلی حدود هر 30,000 کیلومتر یا یک سال می باشد. فیلترهای روغن، بنزین و هوا را نیز باید در زمان مقرر تعویض نمود.
توصیه هایی برای نگهداری بهتر از خودرو
  1. از تعویض تسمه تایم غافل نشوید. به یاد داشته باشید که تعویض به موقع تسمه تایم می تواند از بروز خسارات زیاد و هزینه سنگین جلوگیری کند. معیوب بودن شمع و وایرها نیز در کارکرد موتور و افزایش میزان مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد. پس تعویض آن ها نیز در موعد مقرر در نهایت به نفع مالک خودروست.
  1. حداقل سالی یک مرتبه قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو را بازدید کنید. شلنگ های آب، سوخت رسانی و ترمز حتماً باید بازدید شوند. لاستیک های سرکمک و گردگیرهای کمک فنر ها و سرپلوس ها در صورت ترک داشتن و معیوب بودن باید تعویض گردند.
  1. به برق خودروی خود اهمیت دهید. از سیم هایی که روکش آن ها معیوب است به سادگی نگذرید چراکه به راحتی می توانند یک فاجعه به بار بیاورند. میزان آب باطری خودرو را چک کنید. به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو سرباطری ها را جدا نکنید. این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور (دینام) و ECU خودرو می شود. در صورت شستشوی موتور، تمام سوکت ها و شمع و وایرها را باد بگیرید و قبل از روشن نمودن اتومبیل خشک کنید.
  1. حتی در هوای سرد نیز هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید چند 5 دقیقه کار کند. این کار مانع از ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در داخل مجاری سیستم کولر خودرو می شود. حتی الامکان قبل از خاموش کردن اتومبیل بعد از طی کردن مسافت های طولانی، اجازه دهید تا فن خنک کننده رادیاتور خاموش شود و سپس خودرو را خاموش کنید.
ده توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو
  1. به همان اندازه که موتور و سیستم فنی خودرو حائز اهمیت است. نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می شود سالی یک مرتبه خودروی خود را پولیش کنید. خودروی خود را با موادی مثل پودر لباس شویی و یا مایع ظرف شویی نشویید. چون باعث از بین رفتن درخشش و کیفیت رنگ خودرو می شود. متاسفانه برخی افراد خودروی خود را با جاروهای بلند پلاستیکی می شویند.  این کار باعث تخریب رنگ و خط و خش افتادن به روی آن می شود.
  1. در پایان فصل زمستان، حتماً خودروی خود را زیرشویی کنید. به خصوص زیر گلگیرها را. چراکه گل و لای با شن و ماسه و نمک پاشیده شده به روی جاده مخلوط شده و به قسمت های زیرین خودرو میچسبد.  به سرعت باعث زنگ زدگی و سپس پوسیدگی کف اتومبیل می شود. با رعایت موارد فوق و کمی اهمیت دادن به خودروی خود می توانید به میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی کنید. و نیز اتومبیلتان بعد از گذشت سال ها همچنان کیفیت و سواری روزهای نخست را خواهد داشت.

 

در آخر به شما توصیه می کنیم که دفترچه کوچکی تهیه کنید. در این دفترچه  تاریخ و میزان هزینه تمامی تعمیرات انجام شده و قطعات مصرف شده خودروی خود را با ذکر میزان کیلومتر طی شده، در آن یادداشت نمائید. این دفترچه بعد از مدتی تبدیل به مرجع خوبی برای اطلاع از میزان هزینه نگهداری اتومبیل شما در طی مدت طولانی خواهد شد. امیدواریم توانسته باشیم گامی در جهت افزایش اطلاعات کاربران در زمینه نگهداری بهتر از خودرو برداشته باشیم.

ده اشتباه هنگام رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *