تکنولوژیعلم و فناوری

تدبیر برای خواب آلودگی خلبان ها

تدبیر برای خواب آلودگی خلبان ها ، دانشمندان روسیه برنامه ای طراحی کرده اند که به ارزیابی حال و وضع خلبانان هنگام پرواز می پردازد. این برنامه احتمال خواب آلودگی خلبانان را مورد ارزیابی قرار می دهد. اگر برنامه تشخیص بدهد که خلبان دارد می خوابد. از اتاق کنترل پرواز روی زمین، می توانند او را بیدار کنند.

تدبیر برای خواب آلودگی خلبان ها

رسانه های گروهی اسکاندیناوی در بین بیش از 600 خلبان نظرسنجی برگزار کردند. معلوم شد بیش از نیمی از آنها هنگام پرواز با خواب آلودگی مبارزه می کنند. کارشناسان روسیه این نکته را مورد تأکید قرار می دهند که به علت کمبود خلبانان متخصص و حرفه ای، ساعات پرواز خلبانان کنونی افزایش یافته و این امر موجب سندروم خستگی مفرط می شود.

دانشمندان شهر راستوف – کنار – دن روسیه برنامه ای را طراحی کردند که به خلبان کمک می کند هنگام پرواز نخوابد. نام رسمی این برنامه چنین است: « سیستم بدون تماس ارزیابی حال خلبان». به گفته طراحان این برنامه، هیچگونه سنسوری روی بدن خلبان نصب نمی شود. به این دلیل روش بی تماس نظارت انتخاب شده است.

این دستگاه از نظر شکل ظاهر مثل دوربین ویدئویی است که به سمت خلبان متوجه شده است. این دستگاه در رژیم مستقیم بر حال خلبان نظارت می کند. وظیفه این برنامه ارزیابی گزینه های هر چه بیشتر حال انسان – انگیزش، تحریک، استرس، خستگی عمومی و غیره است. این برنامه رفتارهای خلبان را تحت نظر دارد، مژه زدن و حرکات بدن. همانا این مشخصات به این برنامه کمک می کند بفهمد آیا شخص خوابیده است و یا همین حالاست که به خواب برود.

تدبیر برای خواب آلودگی خلبان ها

تصویر از این دوربین ویدئویی به کامپیوتر اصلی ارسال می شود. برنامه مخصوصی به پردازش آن و ارزیابی حال خلبان می پردازد. اگر مأمور کنترل پرواز متوجه شود که خلبان دارد می خوابد می تواند با برقراری ارتباط از زمین، او را بیدار کند.

در حال حاضر، این سیستم بدون اشتباه می تواند حالت خواب آلودگی را تشخیص بدهد. طراحان این پروژه قصد دارند آن را تکامل بخشند و ویژگی های مفید دیگری را در آن شامل کنند. این برنامه می تواند به شناسایی خلبانان نیز بپردازد و معین کند که آیا همان خلبانی که باید پرواز را به انجام برساند در جای کار خود قرار دارد یا خیر.

در آینده این برنامه در دستگاه های تمرینی برای آموزش خلبانان نصب خواهد شد. اگر آزمایشات موفق باشند ، از این سیستم می توان در پروازهای واقعی استفاده کرد. به گفته طراحان از این سیستم می توان در رابطه با رانندگان قطارها و کامیون هایی که در مسیرهای طولانی در حال رفت و آمد هستند نیز استفاده کرد.

اکسیر جوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *