سلامت

باور های غلط در مورد بهداشت و سلامت دندان ها

باور های غلط در مورد بهداشت و سلامت دندان ها، هر چه در مورد مسائل مرتبط با سلامت بیشتر از دیگران پرس و جو کنیم، این احتمال وجود دارد که مرتکب اشتباهات بیشتری در این زمینه شویم. برخی از تصورات غلط در این باره نیز بر اثر آموزش های نادرست در ما نهادینه شده اند. شایان ذکر است این روند در مورد تک تک اعضای بدن نیز صدق می کند و گاه ما را با مشکلاتی مواجه می سازد.

باور های غلط در مورد بهداشت و سلامت دندان ها

در گذشته برخی از تصورات و عادات رایج و نادرست کلی را برشمردیم و امروز نیز بر آنیم که چنین اندیشه های نادرستی را در ارتباط با بهداشت دهان و دندان ها برشمرده و توضیحات مختصری را نیز در مورد دلایل آن ارائه دهیم. این تصورات رایج و نادرست در مورد مراقبت از دندان ها از قرار ذیل هستند:

شکر، دشمن اصلی دندان هاست

در واقع باید باکتری های مضری که تولید کننده اسید هستند، را مسئول ایجاد حفره های دندانی دانست. در این میان باقیمانده کربوهیدرات روی دندان، غذای مناسبی برای این نوع باکتری ها به شمار می روند. البته شکر نیز جز کربوهیدرات ها به شمار می آید اما بسیاری دیگر از خوراکی ها حتی میوه ها و سریال های صبحانه نیز در این گروه قرار می گیرند.

زنان باردار نمی توانند به دندانپزشک مراجعه کنند

برخلاف این تصور و باور اشتباه، شکل گیری هر نوع تورم و حفره ای در دهان فردی که باردار است، باید هر چه سریع تر برطرف شود. تنها واهمه مادران این است که مواد بی حسی بر روی نوزاد آنها تاثیر بگذارد.

با پیشرفت علم دیگر لازم نیست که درد دندان را تحمل کنید چرا که مواد بی حسی بدون آسیب نیز وارد بازار شده. اما همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که باید به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.

دندان های شیری قابلیت ترمیم ندارند

 

مینای دندان های شیری عمدتا ضخامت کمتری دارد و مقاومت آن در مقابل باکتری ها نیز در به مراتب کمتر است. حفره هایی که در دندان های شیری وجود دارند و کمتر به آنها اهمیت داده می شود، بعدها ممکن است به دندان های دائمی نیز آسیب هایی را وارد آورد.

هرچه مسواک سخت تر باشد، دندان ها تمیزتر می شود

بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که بهتر است دندان ها با مسواک های نرم تر شسته شوند تا به مینای دندان و لثه ها آسیب کمتری وارد شود. در مورد مسواک تان از یک قانون کلی، تبعیت کنید: دو بار در روز مسواک بزنید و هر ۳ تا ۴ ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید.

پس از غذا خوردن حتما باید از خلال دندان استفاده کنید

از آنجایی که خلال دندان ممکن است به لثه های شما آسیب هایی را وارد آورد بهتر است پس از خوردن غذا از نخ دندان استفاده کنید. اگر همیشه پس از صرف غذا نیاز به استفاده از نخ دندان دارید، این احتمال وجود دارد که نیاز باشد به دندانپزشک تان مراجعه کرده و وضعیت دندان های تان را مورد بررسی قرار دهید.

هر اندازه بیشتر مسواک بزنید، دندان های سالم تری خواهید داشت

به دلیل خاصیت سایشی خمیردندان ها، مسواک زدن بیش از اندازه می تواند سبب آسیب زدن به مینای دندان ها و خوردگی آنها شود. بهتر است در فواصل صبح تا شب و برای تمیز نگاه داشتن دندان ها از دهان شویه استفاده کنید.

دندان درد، تنها به معنای وجود حفره ای در داخل دندان است

به غیر از حفره، دلایل بسیار دیگری برای درد دندان ها وجود دارد. حساسیت دندان، تورم لثه ها و سایر موارد از عواملی چون سینوزیت می توانند سبب درد در دندان ها شوند.

اگر پرکردگی دندان از بین برود باید دوباره پر شود

 

موادی که برای پرکردن دندان ها به کار گرفته می شوند، معمولا قابل اعتماد هستند و بدون دلیل از بین نمی روند. در اغلب موارد، در ناحیه زیر پرشدگی، مشکلی به وجود می آید و سبب از بین رفتن سلول های دندان می شود.

حتما باید دندان عقل را خارج کنید

اگر دندان عقل سالم باشد و مشکلی را نیز به وجود نیاورد، نیازی به خارج کردن آن وجود ندارد.

 

پس از صرف صبحانه باید دندان ها را مسواک بزنید

حتی در میان دندانپزشکان نیز بر سر این موضوع اختلاف عقیده وجود داشت اما اکنون بسیاری از آنها بر این باورند که بهتر است مسواک زدن قبل از صرف صبحانه انجام پذیرد.

در هنگام خواب، آب دهان کاهش پیدا می کند و به همین دلیل نیز، باکتری ها و جرم ها در طول شب در دهان تجمع پیدا می کنند. اگر پیش از خوردن صبحانه دندان ها را مسواک نزنید، تمامی این مواد را به درون معده خود وارد خواهید کرد.

دستگاه کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *