روانشناسی

تغییر نگرش به زندگی با یافتن جواب این ۴ سوال

تغییر نگرش به زندگی ، افراد آرام، همواره در شرایط ایده آل قرار ندارند بلکه سعی می‌کنند در هر شرایطی نگرش خوبی نسبت به مسائل داشته باشند.

تغییر نگرش به زندگی

هرلحظه در حال رقم زدن سرنوشت خویش هستیم. مشکلاتی که اغلب موجب ناراحتی ما می‌شوند به راحتی با تغییر نگرش قابل حل هستند. زندگی پر از اتفاقات غیرقابل کنترل است. در اغلب موارد تنها چیزی که روی آن کنترل داریم نگرش ما نسبت به مسائل است.

اگر درست به مسئله نگاه کنیم می‌بینیم که تمام اتفاقاتی که اطراف ما در حال رخ دادن هستند خنثی و بی معنا هستند و این ما هستیم که به آن‌ها معنا می‌بخشیم. این معنا بخشیدن همان نگرش خاص ما نسبت به مسائل است.

در هر شرایطی این شما هستید که انتخاب می‌کنید: اجازه بدهم این اتفاق مرا ناراحت کند؟ این اتفاق خوب است یا بد؟ باید بمانم یا به راهم ادامه بدهم؟ فریاد بزنم یا آرام باشم؟ در لحظه واکنش نشان بدهم یا صبر کنم؟

گاهی تغییر شرایط غیر ممکن یا سخت است. مثلاً عوض کردن شغل یا تغییر نگرش نسبت به دیگران یک حرکت آنی نیست. رخدادهای گذشته هم از جمله مسائلی هستند که نمی‌توان تغییر داد… اما می‌توانید به مسائل طوری نگاه کنید که شمارا به جلو برانند و به‌جای تغییر شرایط و اطرافیان، تغییر را از درون خود شروع کنید.

در ادامه چهار پرسش اساسی که در تغییر نگرش نقش مؤثری دارند را با هم بررسی می‌کنیم:

۱- کنار گذاشتن افکار نگران‌کننده چه تأثیری بر زندگی شما می‌گذارد؟

اضطراب بزرگ‌ترین دشمن لحظات ماست. اضطراب جز دزدیدن لحظات و لذت‌های شما ثمری ندارد. وقتی زمان خود را صرف نگرانی می‌کنید درواقع زمان خود را صرف تصور مسائلی می‌کنید که به آن‌ها علاقه‌ای ندارید.

همواره درون همه ما میل به آرامش وجود دارد و هرکس می‌تواند آن را در خود بیابد. تمایل درونی به آرامش به شرایط خارجی بستگی ندارد. اگر دست از نگرانی بردارید آرامش را خواهید یافت. آرامش همواره و در هر شرایطی وجود دارد و تنها کاری که لازم است انجام بدهید پیدا کردن آن است.

اگر با مسائلی که ذهنتان را مشغول کرده است کنار بیایید و جز در لحظه زندگی نکنید آرامش‌ خواهید یافت. این پذیرش، مقدمه‌ای برای رسیدن به هماهنگی درونی است. نپذیرفتن شرایط و احساس نیاز به تغییر شرایط غیرقابل تغییر، نگرانی را در شما زنده می‌کند. نگرانی‌ها شما را در دور باطلی می‌اندازند که هیچ ثمری ندارد.

۲- نکات مثبت شرایط حاضر چیست؟

انتخاب یک تفکر و غالب کردن آن بر شرایط، بزرگ‌ترین سلاح برای مقابله با استرس و منفی بافی است. شادی از کسانی که نیمهٔ پر لیوان را نمی‌بینند گریزان است. اگر زندگی هزار دلیل برای ناراحتی و منفی بافی به شما داد شما یک دلیل برای مثبت اندیشی و شادی پیدا کنید.

این‌ طور نیست که اگر دست از فکر کردن به موضوعی بردارید همه چیز تمام شود. این افکار آن‌قدر ادامه می‌دهند تا در زندگی واقعی منعکس شوند. بی‌دلیل مثبت اندیش ،سرگرم کننده، خلاق و شوخ طبع باشید و تا می‌توانید لبخند بزنید. لبخند، ساختار فیزیولوژیکی و شیمیایی بدن شما را تغییر می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا احساس و عملکرد بهتری داشته باشید. تغییر نگرش به زندگی

تغییر نگرش به زندگی

در کتاب پر فروش فواید شادی اشاره شده است که پزشک‌هایی که قبل از دیدن بیمار در شرایط خوب و مثبتی قرار داشته‌اند نسبت به دیگر پزشک‌هایی که در شرایط عادی قرار داشته‌اند ۲۰ درصد سریع‌ تر بیماری فرد را تشخیص داده‌اند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که فروشنده‌های مثبت اندیش ۵۰ درصد بیشتر از سایر هم صنفی‌های خود فروش دارند. آن‌ها معتقدند دانش‌آموزانی که قبل از امتحان حس خوبی داشتند در مقایسه با دوستان خود عملکرد بهتری داشته‌اند.

این نتایج بیش از پیش نشان می‌دهد که ذهن در شرایط مثبت بهترین عملکرد خود را دارد.

۳- چطور است به‌جای واکنش سریع و بدون تفکر از موضع قدرت نسبت به شرایط، واکنش نشان بدهید؟

هر بار پیش از اینکه طبق روال قبل نسبت به مسئله‌ای واکنش نشان بدهید چند لحظه مکث کنید و به این بیندیشید که آیا راه بهتری هم هست؟

در واقع اگر می‌خواهید کنترل ناخود آگاه خود را به دست گیرید بهترین راه تمرین حفظ آگاهی است. چند دقیقه تأمل کنید، نفس عمیق بکشید و ذهنتان را از همهٔ چیزهایی که در آن لحظه در آن جریان دارد آزاد کنید این کار فرصت را برای تغییر و ورود چیزهای جدید به ذهن فراهم می‌کند.

با آگاهی از افکار و احساساتتان به راحتی می‌توانید کنترل تمرکزتان را در دست بگیرید و آن را از مسائلی که شما را زمین میزند دور کنید. روی مسائلی تمرکز کنید که الهام بخش شماست. به قدم‌هایی که باید بردارید فکر کنید. هیچ شرایطی ناامید کننده نیست. این افراد هستند که به شرایط جان می‌بخشند.

در اغلب مواقع هیچ چیزی نمی‌تواند مانع شما شود جر نگرش شما نسبت به زندگی. برداشت شما اعتقادات شما را می‌سازد و اعتقادات شما رفتارتان را شکل می‌دهد. در نهایت رفتارهای شما خالق تجربیاتتان هستند. به همین دلیل است که باید نسبت به انتخاب نوع افکارتان حساس باشید و آن‌ هایی را بر گزینید که شما را به اهدافتان می‌رساند.

۴- چه چیزهایی را اگر همین الان کنار بگذارید اتفاق خاصی در زندگیتان نمی‌افتد؟

در زندگی همه ما چیزهای زیادی هست که با کنار گذاشتن آن‌ها اتفاق خاصی در زندگی نمی‌افتد. دست از ایده‌های قدیمی بردارید و زمینه را برای فرصت‌های جدید مهیا کنید. هرگاه حس کردید که نگه داشتن چیزی از رها کردن آن دردناک‌تر است زمان کنار گذاشتنش فرا رسیده است. درست مثل این است که عادات و افکار قدیمی که مانع شما هستند را کنار بگذارید و به عبارتی رشد کنید. اگر از ساحل‌های آشنا دل نکنید لذت کشف اقیانوس‌های جدید را از دست خواهید داد.

بخشش، بخش جدایی نا پذیر این فرایند است. بخشش همیشه منجر به بهبود روابط یا اوضاع نمی‌شود بلکه برخی روابط به طور کلی اشتباه هستند. پس ببخشید و روبه جلو حرکت کنید و خودتان را آزاد کنید. وقتی از دست کسی خشمگین می‌شوید یعنی پیوند عاطفی قوی‌ای بین شما وجود دارد. بخشش تنها راه حل این پیوند و آزاد کردن شماست.

زمان منتظر ماندن به امید تغییر شرایط، به پایان رسیده تغییر را از خودتان شروع کنید و ببینید چطور به آرامشی که همواره به دنبالش بودید دست خواهید یافت.

تمرین‌های نهایی

یک بار دیگر به پرسش اول بر گردیم:

کنار گذاشتن افکار نگران کننده چه تأثیری بر زندگی شما می‌گذارد؟

به مسئلهٔ مهمی که اخیراً باعث نگرانیتان شده است بیندیشید و سعی کنید آینده را بدون توجه به این مشکل تجسم کنید.

کنار گذاشتن این موضوع چه تأثیری بر زندگی شما می‌گذارد؟

آیا بر رفتار شما و دیگران مؤثر است؟   چه حسی دارید؟   رفتارتان عوض شده است؟

کنار گذاشتن این موضوع چه تأثیری بر توانایی‌های شما گذاشته است؟ تغییر نگرش به زندگی

حالا نوبت شماست

نظرات و تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید. از تأثیر مثبت اندیشی و منفی بافی بر زندگی خودتان برای ما بگویید. کی و کجا در زندگیان با تغییر نگرش‌ها توانستید راه را برای پیشرفت هموار سازید. منتظر شنیدن ایده‌ها و راه حل‌های شما هستیم.

چه زمانی یک رابطه را باید ترک کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *