سرگرمی

تشخیص چهره توسط سگ

تشخیص چهره توسط سگ ، سگ ها فعلا تنها نمونه در دنیای جانوران اند که از عهده چنین کاری برمی آیند. در مقاله منتشره در ژورنال « Current Biology » از این مضوع صحبت می شود.

تشخیص چهره توسط سگ

لودویگ هوبر از دانشگاه دامپزشکی وین ( اطریش) گفت: پیداست سگ ها می فهمند که این نوع حالات چهره معنای متفاوتی دارند . آنها می توانند این گونه حالات چهره را نه فقط در افرادی که با آنها آشناهستند.  بلکه در کسانی که قبلا آنها را ندیده اند تشخیص بدهند. ما فعلا نمی دانیم که این نوع احساسات برای سگ ها به چه معناست.

با وجود این، به اعتقاد ما، چهره های خندان برای آنها یک پدیده مثبت و چهره های عصبانی و خشن، یک پدیده منفی است.

هوبر و همکاران او این پدیده را در جریان یک آزمایش غیرعادی کشف کردند که واقعا برای دنیای طبیعی بی نظیر است. در چارچوب این آزمایش سگ ها باید چهره افراد را به یاد می سپردند. بعد در دیس پلی سنسوری برای آنکه غذا دریافت کنند یکی از آنها را انتخاب کنند.

در زمان هر مرحله آزمایش ، دو عکس از نصف صورت آدمی که یا لبش یا بخش فوقانی صورتش دیده نمی شد.  ولی بخوبی گویای احساسات او بود روی « اکران» ظاهر می شد. سگ ها باید این صورت ها و حالت چهره را به یاد بسپارند و بعد با زدن نوک دماغشان به یکی از اکران های – صورت شاد و یا خشن بزنند. هر بار که سگ انتخاب درستی انجام بدهد ، کامپیوتر یک پرس غذای سگی به او جایزه می دهد.

تشخیص چهره توسط سگ

آزمایش نشان داد که انتخاب سگ ها تصادفی نبود. تعداد پاسخ های صحیح . بطور متوسط 80-65 درصد  وابسته به آن بود که متخصصان کدام قسمت صورت را به آنها نشان دادند. نویسندگان مقاله در توضیح گفتند که این بدان معناست که سگ ها واقعا می توانند تفاوت احساسات در چهره انسان را تشخیص بدهند.

آنچه جالب است این است که اگر همیشه چهره خشن به عنوان پاسخ صحیح نشان داده می شد. سگ ها این بازی را کندتر یاد می گرفتند . سگ ها می توانند چهره های خشن را با حوادث ناخوشایند و چیزهای بد مرتبط سازند که باید از آنها دوری کرد.

فعلا متخصصان نمی توانند بطور یکسان به این سوال پاسخ بدهند. که آیا سگ ها این استعداد را به علت معاشرت طولانی با صاحبان خود کسب کرده اند .یا این قدرت تشخیص یک استعداد مادرزادی « بهترین دوست انسان» است. احتمال زیادی دارد که این خودوِیژگی سگ ها نوعی استعداد عمومی برای تمام پستانداران در تشخیص حالت چهره انسان باشد.

هوبر و همکاران او قصد دارند در جریان آزمایشات آینده به این سوال پاسخ بدهند.

اجداد انسان معاصر کاغذ های بسته بندی خوراکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *