روانشناسی

تاثیر سطح انرژی بر سلامتی شما و ۵ هشدار

تاثیر سطح انرژی بر سلامتی ، همهٔ ما دوست داریم منبع بیکرانی از انرژی داشته باشیم. اما مشکل این جاست که بعد از ناهار سطح انرژی بدن آن چنان پایین می رود که نای تکان خوردن هم نداریم! اگر گاهی احساس خستگی می‌کنید جای نگرانی نیست. اما اگر بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب، احساس خستگی می‌کنید احتمالاً مشکلی وجود دارد. سطح انرژی پایین باعث می‌شود افراد احساس خستگی کنند و نسبت به محیط بی تفاوت باشند و همین مسئله آن‌ها را حساس و عصبی می‌کند. به خصوص اگر روز را بدون چرت زدن، مصرف کافئین و یا دیگر محرک‌ها پشت سر بگذارند.

تاثیر سطح انرژی بر سلامتی

اگر مدت زیادی است که سطح انرژی پایینی دارید با ما همراه باشید.

۱- تیروئید کم کار یا پر کار

تیروئید غده پروانه‌ای شکلی است که جلو گردن قرار دارد و وظیفه آن ترشح هورمون‌های تنظیم کننده سطح انرژی بدن است. تیروئید پرکار مقدار بسیار زیادی از این هورمون ها را ترشح می‌کند و اگر تیروئید کم کار باشد برعکس مقدار کمی هورمون تنظیم کننده انرژی بدن ترشح می‌کند.

بر اساس تحقیقات دانشمندان، هر دو حالت بالا در صورت بی توجهی می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شود. پس اگر حس می‌کنید مشکل تیروئید دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. کم کاری و پر کاری تیروئید باعث به هم زدن تنظیم خواب و خستگی فرد شود و در کم شدن انرژی بدن افراد دخیل است.

۲- استرس شدید

استرس به راحتی خستگی را به شما تحمیل می‌کند. ذهن پر از سر و صداست، قلب به سرعت می‌تپد و حجم زیادی از آدرنالین به بدن تزریق شده که به راحتی نمی‌توان از آن نجات یافت. استرس، انرژی زیادی می‌طلبد به همین دلیل بعد از مدت زمان کوتاهی تمام انرژی بدن شما را می‌کشد!

اگر بیش از حد استرس دارید نفس عمیق بکشید، ورزش کنید، بدنتان را حرکت بدهید، مراقبه کنید و تغذیهٔ سالم داشته باشید. معمولاً استرس با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی، قابل درمان است.

تاثیر سطح انرژی بر سلامتی

۳- اختلال خواب

اگر بعد از یک خواب شبانهٔ کامل احساس خستگی می‌کنید احتمالاً به اختلال خواب دچارهستید. طبق مطالعات دانشگاه استنفورد بیش از ۱۰۰ نوع اختلال خواب وجود دارد که شامل بد خوابی، مشکلات قبل از خواب و بیدار ماندن در طول می‌شود. شایع‌ترین اختلال خواب بی خوابی است. از هر ده آمریکایی یک نفر به بی خوابی دچار است. اگر فکر می‌کنید اختلال خواب دارید به پزشک مراجعه کنید.

۴- اضطراب و افسردگی

درست مانند استرس، اضطراب و افسردگی نیز مصرف کنندهٔ انرژی بدن هستند. با این که اضطراب، حجم زیادی از انرژی را به بدن تزریق می‌کند اما هدف خاصی را دنبال نمی‌کند مگر این که پای مرگ و زندگی در میان باشد. در موقعیت خطر به طور طبیعی ضربان قلب افزایش یافته، تنفس سخت‌تر می‌شود و … .

اما اگر اغلب اوقات به چنین وضعیتی دچار هستید آسیب شدیدی به سیستم ایمنی بدن وارد می‌شود. بعد از فروکش کردن هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول، بدن با کاهش سطح انرژی مواجه خواهد شد. از طرفی افسردگی به طور کلی سطح احساسات افراد را پایین می‌آورد و همین باعث کاهش سطح انرژی بدن در آن‌ها می‌شود.

۵- سوء تغذیه

کمبود انرژی بدن ممکن است ریشه در کمبود مواد مغذی داشته باشد. بدن برای عملکرد مطلوب به ویتامین‌ها و مواد معدنی متفاوتی نیاز دارد. اگر فرد دچار سوء تغذیه باشد بدین معناست که انرژی لازم برای زندگی مطلوب را ندارد. به طور کلی خوردن غذاهای کامل یا داشتن رژیم‌های غذایی گیاه خواری ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

اگر گیاه خوار هستید حتماً ویتامین B12 را از منبع دیگری تأمین کنید. می‌توانید برای این کار از مکمل‌ها یا مواد غذایی غنی شده استفاده کنید.

انرژی کم، شادی و سلامتی را از زندگی می‌گیرد پس اگر احساس کمبود انرژی می‌کنید حتماً دلیل آن را پیدا کنید. رژیم غذایی خود را چک کنید، ورزش کنید، به خود اهمیت بدهید و خلاصه هرکاری برای بهبود سطح انرژی خود انجام بدهید. شما لایق بهترین‌ها هستید پس بهترین‌ها را به خود هدیه کنید.

30 داستان کوتاه برای تغییر افکار چگونه به دوستان دلشکسته کمک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *