فوتبال ایران

دوحه، خالق یک رکورد دست نیافتنی

دوحه، خالق یک رکورد دست نیافتنی

ایمان گودرزی؛ مثلثی که در آن هر هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی قرار دارند مساحتی در حدود 395 کیلومتر دارد. ورزشگاه الجنوب در جنوب، احمد بن علی در غرب و البیت در شمال سه رأس این مثلث هستند.
در مقایسه با هفت شهری که در دوره گذشته جام جهانی میزبان مسابقات بودند می‌توان گفت هفت شهر از 11 شهر روسیه بزرگتر از این مساحتی بودند که قطر توانسته کل بازی‌های جام جهانی را در آن برگزار کند.
سنت پترزبورگ در روسیه میزبان 7 مسابقه در 30 روز در جام جهانی 2018 بود که این شهر مساحتی بیش از سه و نیم برابر مساحتی که قطر مسابقات را در آن برگزار می‌کند، دارد.
قطر تا اینجا توانسته چهار روز را با چهار مسابقه برگزار کند که اولین آنها روز سه‌شنبه هفت گذشته بود و این روند در شش روز آتی نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که شهرهایی مثل اکاترینبرگ، کالینینگراد، سارانسک و ولگوگارد در دوره قبلی در طول 13 روز فقط میزبان چهار بازی بودند.
علاوه بر هشت ورزشگاه، بخش عمده تیم‌ها و هواداران نیز در همین مثلث یاد شده اقامت دارند. منطقه فن جشنواره یا محل تجمع هواداران که از سوی فیفا طراحی شده نیز در مرکز این مثلث و در پارک البدع قرار دارد.
وسایل حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها هواداران را به نقاط مختلف می‌برند و وسایل نقلیه رسمی نیز وظیفه حمل‌ونقل تیم‌ها، برگزارکنندگان و میهمانان خاص را دارند. به علاوه، فعالیت‌های فرهنگی زیادی نیز به طور روزانه در شهر دوحه برگزار می‌شود.
در سال 1930 شهر مونته ویدیو میزبان 13 تیم در 18 روز بود و اروگوئه میزبان جامی که در آن 18 مسابقه در سه ورزشگاه انجام می‌شد. این یعنی به طور میانگین یک بازی در هر روز در اولین دوره مسابقات جام جهانی انجام شد.
پاریس در فرانسه سال 98 و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی سال 2010 هر کدام میزبان 15 مسابقه در دو ورزشگاه بودند. منطقه سنت دنی در حومه شهر پاریس با ورزشگاه استادو فرنس و شهر پاریس با ورزشگاه پارک دو پرنس در مجموع میزبان 15 بازی از جام جهانی فرانسه 1998 بودند.
ورشگاه الیس پارک در ژوهانسبورگ میزبان هفت بازی جام ملت‌های 2010 بود و ورزشگاه ساکر سیتی نیز هشت مسابقه را میزبانی کرد تا این دو شهر پایتخت فرانسه در مجموع به رکورد شهر پاریس سال 98 برسند.
تا قبل از جام جهانی 2022 هیچ شهری در جام جهانی میزبان دو مسابقه در یک روز نبوده است چه برسد به چهار مسابقه. کاری که قطر و شهر دوحه با برگزاری چهار مسابقه در روز انجام داده‌اند شاید هیچ وقت دیگر هم در تاریخ جام جهانی تکرار نشود و این رکورد برای دهه‌ها شاید قرن‌ها دست نخورده باقی خواهد ماند.

منبع :خبرانلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *