فوتبال ایران

هاشم بیک‌زاده: تیم سوم و چهارم آسیا هم نیستیم!

هاشم بیک‌زاده: تیم سوم و چهارم آسیا هم نیستیم!

سعید اکبری: حتما اتفاقات قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۱۴ را یادتان هست؟ هاشم با خنده گفت ان‌شاءا… با آرژانتین در یک گروه بیفتیم. از قضا این اتفاق افتاد و شد سوژه رسانه‌ها. این‌قدر گفتند تقابل هاشم و مسی که دست آخر بیک‌زاده مصدوم شد و اصلا نتوانست بازی کند. حالا به بهانه تقابل کرواسی و آرژانتین در نیمه‌نهایی جام سر وقت هاشم رفتیم.

هاشم اسم آرژانتین که وسط می‌آید همه ناخودآگاه یاد تو می‌افتند.
(خنده) بله قبول دارم. اتفاقاتی قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۴ افتاد که اسم من و آرژانتین عجین شد. ان‌شاءا… که تیم محبوبم قهرمان جام شود و با این شخصیت تیمی به جام برسند.

در جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ قبلی گفتی قهرمان می‌شوند و نشدند. این بار پیش‌بینی‌ات چیست؟
امسال دیگر حق آرژانتین است که قهرمان جهان شود. بله، من در سال ۲۰۱۴ هم این حرف را زدم. گفتم قهرمان می‌شوند ولی نایب‌قهرمان شدند. با بدشانسی بود. مستحق برد بودند ولی توپ هیگواین گل نشد و سرانجام به آلمان باختند. در دوره قبل هم آرژانتین واقعا قوی بود ولی خب به تیم فرانسه خورد که انصافا یکی از بهترین تیم‌های جهان بود. قهرمان هم شدند. امسال به نظرم آرژانتین فرق کرده.

از چه جهت؟
تیم یکدست و خوبی است. ستاره‌محور نیست. ستاره‌ای غیر از مسی ندارد. می‌بینید که چطور بازیکنان‌شان در زمین از هم حمایت می‌کنند. به نظرم آرژانتین تا اینجای جام یکدست و قدرتمند بازی کرده. همه بازی‌های این تیم را دیدم. اگر بازی اول مقابل عربستان را فاکتور بگیریم، در دیگر بازی‌ها کمترین نوسان را داشتند.

برخلاف رونالدو مسی تا اینجا جام خوبی را سپری کرده.
مسی در موفقیت آرژانتین خیلی تاثیر داشته. ۴ گل زده. ۲ پاس گل داده. تمام وجودش را برای قهرمانی آرژانتین گذاشته. من تا به حال ندیدم مسی این‌قدر بجنگد. هیچ‌وقت این‌قدر انگیزه قهرمانی نداشته. ان‌شاءا… که بتواند در پایان مسابقات جام را بالای سر ببرد. از بین چهار تیمی که به نیمه‌نهایی رسیده‌اند مسی و آرژانتین بیشترین لیاقت را دارند. آنها تیم‌های قدرتمند را حذف کردند.

پرتغالی‌ها بعد از بازی مراکش و حذف از جام‌جهانی به کنایه گفتند جام را به مسی بدهید. می‌گویند فیفا تلاش می‌کند آرژانتین را قهرمان کند.
من این حرف‌ها را قبول ندارم. شما بازی‌های آرژانتین را مرور کنید. در همان بازی هلند چقدر وقت اضافه گرفتند؟ داور می‌توانست قبل از آن خطای ایستگاهی آخر که منجر به گل دوم و مساوی هلند شد، سوت را بزند. بعد هم بازی به وقت اضافه کشید و آخر سر هم پنالتی. دیگر پنالتی که هیچ حرف و حدیثی ندارد و دست داور نیست. آرژانتین با لیاقت به این مرحله رسید.

هاشم بیک‌زاده: تیم سوم و چهارم آسیا هم نیستیم!

کرواسی هم تیم مرموزی است. برزیل را شکست داد و به این مرحله رسید. کسی باورش نمی‌شد.
دالیچ، مربی بسیار خوبی است. یادم هست با استقلال مقابل العین او قرار گرفتیم و باختیم. خیلی خوب ما را آنالیز کرده بود. در تهران هم استقلال را شکست دادند. به نظرم دالیچ می‌داند از بازی چه می‌خواهد. برنامه درستی برای مسابقات دارد. ۹۰ دقیقه در دفاع هستند. مقابل برزیل هم همین‌طور بازی کردند. عرض و طول زمین را خوب پوشش می‌دهند. فاصله بازیکنان بسیار کم است. فضاها را کامل می‌بندند و در ضد حمله برق‌آسا هستند. با همین تاکتیک برزیل را حذف کردند. توان این را نداشتند مثل خود برزیل بازی کنند و عقب نشستند. در نهایت هم توانستند نتیجه بگیرند. در بازی آرژانتین هم کرواسی عقب می‌نشیند و چشم به ضدحملات خواهد داشت. اسکالونی و کادر فنی قطعا مراقب این موضوع خواهند بود. با این حال فکر می‌کنم آرژانتین برنده شود.

در این جام برای تیم ملی ما هم اتفاق خوبی نیفتاد. خیلی‌ها می‌گویند ادامه دادن با کی‌روش اشتباه است. نظر تو چیست؟ به هر حال سال‌ها شاگردش بودی.
اتفاق خوبی برای تیم‌ملی نیفتاد و از گروه صعود نکرد. من فکر نمی‌کنم کی‌روش بتواند در جام ملت‌ها نتیجه بگیرد. کره، ژاپن، استرالیا و حتی عربستان را دیدید. چه تیم‌های گردن کلفتی شده‌اند. آنها سخت کار می‌کنند و در حال پیشرفت هستند.

عده‌ای به شوخی می‌گویند دیگر باید خواب اول شدن در آسیا را ببینیم.
بله. به نظر من هم فعلا باید خواب اول شدن در آسیا را ببینم تا ژاپن و کره هستند ما شانسی نداریم. نتایج جام‌جهانی هم که تکلیف رنکینگ را مشخص می‌کند. به نظرم حتی اگر دوم آسیا باشیم، تیم سوم و چهارم هم به حساب نمی‌آییم. رنکینگ با واقعیت فرق دارد. ما چه دستاوردی داشته‌ایم که تیم اول آسیا شویم؟ دو بازی بسیار مهم را به انگلیس و آمریکا باختیم.

مربی ایرانی بیاوریم
فکر می‌کنم برای جام ملت‌های آسیا گزینه داخلی بهتر است. مربیان ایرانی دست کمی از خارجی‌ها ندارند و می‌توانند به فوتبال‌مان کمک کنند. قلعه‌نویی و جواد نکونام جزو مربیان خوب هستند. می‌توانند کمک حال تیم‌ملی باشند. تجربه‌اش را هم دارند. خود قلعه‌نویی چند سال سرمربی تیم‌ملی بوده. مربیان داخلی هم به روز هستند و کارشان را دیده‌ایم. به نظرم دیگر کی‌روش نباید بماند و این‌بار شانس به مربی داخلی بدهند، به شرطی که از آنها حمایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *