فوتبال ایران

سرمربی تیم ملی را باید مردم انتخاب کنند

نمی‌خواست سکوت چند ماهه‌اش را بشکند اما وقتی پای ماجرای‌های تیم ملی و باشگاه محبوبش استقلال به میان آمد سرصحبتش باز شد. این یک گفت‌وگوی خودمانی بین ما و مرد به یادماندنی تاریخ فوتبال ایران و باشگاه استقلال است. بخشی از صحبت‌های آقا جواد امانت پیش ما ماند….

روز گذشته خبری با این مضمون که شما به‌عنوان مدیر فنی تیم آریو اسلامشهر انتخاب شدید نگاه‌ها را متوجه خود کرد. چرا بعد از مدت‌ها دوری از فوتبال و بی‌خبری ناگهان سر از این باشگاه درآوردید؟
آریو تیمی است که در لیگ دو فوتبال ایران حضور دارد و اصولاً در باشگاه‌های لیگ دویی مدیرفنی وجود ندارد. این خبر که من مدیرفنی شدم صحت ندارد اما به‌عنوان مشاور قرار است به محمد نیک‌سیرت، بازیکن سابق استقلال که اکنون سرمربی تیم آریوی اسلامشهر است کمک کنم. نیک‌سیرت جوان است و نیاز دارد تجربیات بیشتری در فوتبال به دست آورد. من هم نقش مشاور را برای او خواهم داشت و قرار است در بازی‌ها کنار او باشم. نیک‌سیرت مربی آینده‌داری است و اگر بدشانسی نیاورد موفق خواهد شد. امیدوارم بتوانم کمکش کنم.

زمان قابل‌توجهی از شما خبری نبود. دلیل خاصی داشت؟
به هر حال در ماه‌های اخیر اتفاقاتی رخ داد که حال همه ما خوب نبود. حقیقت اینکه دل و دماغی نبود که حتی بخواهم در رسانه‌ها صحبت کنم. مشغول امور زندگی و آکادمی خودم بودم که چند ماهی هست راه‌اندازی‌اش کرده‌ایم. شاید همین حالا هم ته دل همه ناراحتی داشته باشیم اما به هرحال باید فعالیت‌های روزانه خودمان را ادامه بدهیم. امیدوارم روزی همه چیز درست شود و آرامش به دل‌های همه ایرانی‌ها بازگردد.

در جریان اتفاقاتی که در تیم ملی رخ می‌دهد هستید؟
بله، خبرها را رصد می‌کنم و خیلی تأسف می‌خورم. چرا تیم ملی ما نباید ماه‌ها سرمربی داشته باشد. تیم ملی متعلق به مردم است و نباید این‌طور سردرگم باقی بماند. همان روز که از جام جهانی قطر برگشتیم باید تکلیف تیم ملی را مشخص می‌کردیم. ما می‌دانستیم که اگر تیم ملی نتیجه بگیرد یا نگیرد قطع همکاری با کی‌روش حتمی است. به همین دلیل فدراسیون فوتبال باید پلن B خودش را از همان روزها طراحی می‌کرد و به‌دنبال انتخاب جانشین می‌رفت. جام ملت‌های آسیا مثل برق و باد از راه می‌رسد. فوتبال در آسیا در حال رشد است. تیم‌ها متفاوت شده‌اند و این واقعیت را در جام جهانی دیدیم که تیم‌های آسیایی حرکت سریعی را آغاز کرده‌اند. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در فوتبال ایران داریم. جوان‌های بااستعدادی که با کمترین امکانات هم قادرند کارهای بزرگی انجام دهند. باید از این پتانسیل نهایت استفاده را ببریم تا همچنان تیم اول فوتبال آسیا باشیم.

جواد زرینچه: زمان استراماچونی در رختکن استقلال طلسم و جادو پیدا کردیم | ایران ورزشی آنلاین
فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی تیم ملی دچار سردرگمی عجیبی شده است. لیست بلندبالایی از گزینه‌های داخلی منتشر شده است. شاید 10 نفر را گزینه کردند تا سکان هدایت تیم ملی را به عهده بگیرند. در عین حال نام مربیان خارجی هم مطرح است و مشخص نیست که تصمیم‌گیران در فدراسیون فوتبال دنبال چه اهدافی هستند. این خیلی بد است که فدراسیون فوتبال نمی‌داند می‌خواهد مربی ایرانی را بر مسند کار قرار دهد یا مربی خارجی….
قطعاً این سردرگمی زیبنده فوتبال ایران نیست و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال خیلی زودتر از اینها باید درباره اینکه می‌خواهند چه گزینه‌ای را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کنند، به جمع‌بندی می‌رسیدند. به اعتقاد من هیأت‌رئیسه بهترین مرجع برای رسیدگی به این موضوع مهم است و آنها که اوضاع را رصد می‌کنند و به موضوعات گوناگون اشراف دارند باید این قضیه را با درایت خودشان حل کنند. تصمیم‌گیرنده نهایی آنها و رئیس فدراسیون فوتبال هستند و باید با سرعت و شتاب و البته با آینده‌نگری این مسأله را حل کنند. موضوع پیچیده‌ای نیست. ما می‌توانیم با برگزاری جلسات به پاسخ سؤال‌مان برسیم که مربی ایرانی می‌خواهیم یا خارجی. اما موضوع مهم دیگری هم هست که باید حتماً به آن توجه شود.

چه موضوعی؟
مردم. به اعتقاد من هیأت رئیسه باید افکارسنجی کند. به نظر من مردم و افکار عمومی حتی بهتر از برخی کارشناسان می‌توانند درباره ایرانی بودن یا خارجی بودن سرمربی تیم ملی نظر بدهند. اینکه می‌گویم هیأت رئیسه باید رصد کند، در حقیقت منظورم همین خواست و میل مردم است. ما هرچه داریم از این مردم است. مردم هستند که باید به ورزشگاه بیایند و تیم ملی کشورشان را حمایت کنند. شما قطعاً اگر برخلاف نظر مردم عمل کنی، نباید توقع کمک و همراهی از آنها را داشته باشی. خیلی ساده می‌شود درباره اینکه مردم چه می‌خواهند نظرسنجی گذاشت. شاید هم نیاز نباشد و با تحقیق در فضای مجازی می‌شود به پاسخ این سؤال رسید. باید در انتخاب سرمربی تیم ملی به نظر مردم احترام گذاشت و صددرصد دنبال گزینه‌ای رفت که همه روی آن نظر مثبت دارند. اگر فدراسیون فوتبال کسی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند که مردم دوستش نداشته باشند، قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد در فدراسیون فوتبال افرادی هستند که به این موضوع توجه می‌کنند و این طور هم نیست که بخواهند بدون افکارسنجی دنبال سرمربی جدید بروند.
همین طور است. من هم با شما هم عقیده هستم و به احتمال زیاد همین اتفاق هم رخ خواهد داد. به نظر من هر کسی که در پستی به‌عنوان مسئول می‌نشیند، حالا چه در فوتبال و چه در ارکان دیگر جامعه باید خودش را نوکر مردم بداند. نوکری هم به این معنا است که حرف مردم را بشنوند و بر اساس آن پیش بروند و عمل کنند. امیدوارم در نهایت بهترین تصمیم برای تیم ملی اتخاذ شود و شاهد یک اتحاد جمعی در مواجهه با فوتبال ملی باشیم.

جواد زرینچه سرپرست تیم بزرگسالان استقلال شد
آقای زرینچه اوضاع استقلال را هم پیگیری می‌کنید؟ در حال حاضر مشکلات مالی مهم‌ترین دغدغه مدیران این باشگاه محسوب می‌شود.
زمانی با 300، 400 میلیون کل هزینه‌های باشگاه را می‌دادند، الان باید 300، 400 میلیارد هزینه کنند. تفاوت زیاد شده و این کار را برای مدیران باشگاه بسیار سخت و دشوار می‌کند. مدیران باشگاه استقلال در حال تلاشند تا مشکلات مالی به حداقل برسد. به هر حال از صحبت‌های مدیران باشگاه پیدا است که با حساسیت پیگیر مشکلات هستند تا آب توی دل هواداران تکان نخورد. واقعاً حیف است که این تیم به خاطر مشکلات مالی از حرکت متوقف شود و آن نتیجه‌ای که هواداران عزیز باشگاه می‌خواهند نگیرد. ما فصل پیش قهرمان شدیم و اگر بتوانیم دوباره قهرمان شویم، رکورد تازه‌ای در باشگاه ثبت می‌شود و فکر می‌کنم همه هواداران ما هم دنبال این هستند که استقلال برای یک بار در تاریخ حیات خود در لیگ برتر بتواند دو جام قهرمانی را پشت سر هم به دست آورد.

با وجود تنش‌هایی که گاهاً سرمربی استقلال داشته، آینده این باشگاه با مرد پرتغالی به خطر نخواهد افتاد.
برخی مربیان هیجانی هستند و نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند. من فنی به ماجرا نگاه می‌کنم. تا الان ساپینتو با استقلال عملکرد مطلوبی داشته و جا دارد که اگر به همین منوال ادامه داد قراردادش تمدید شود. با شما موافقم که باید تنش‌ها کم شود اما چیزی که از ساپینتو می‌بینیم اگر بتواند قدری آرام‌تر به کارش ادامه دهد، کاراکتر سرمربیگری در باشگاه استقلال را دارد. او مربی خوبی برای ما بوده و عملکردش قابل تقدیر است.

بازیکنان چطور؟
خوشبختانه میل به قهرمانی در وجود آنها هم موج می‌زند. من بازیکنان استقلال را بسیار باانگیزه و پرتلاش می‌بینم و حس خوبی از رفتار آنها در میدان مسابقه دارم. تیمی که همدل باشد قطعاً به موفقیت خواهد رسید و من امیدوارم برای استقلال بهترین‌ها رخ دهد. چه باشم و چه نباشم همیشه برای باشگاه محبوبم بهترین‌ها را می‌خواهم. امیدوارم استقلال همیشه قهرمان باشد. آن هم در یک رقابت سالم و کاملاً ورزشی. قهرمانی استقلال آرزوی ابدی من است. من به این باشگاه و این هواداران واقعاً افتخار می‌کنم و امیدوارم بهترین‌ها برای‌شان رقم بخورد. از مدیران هم می‌خواهم نهایت تلاش خود را برای حل مشکلات به کار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *